Vajon mindenki tudja mit jelentenek az alábbi kifejezések: drótváz, mockup, prototípus?
Miért szükséges? Ki a célközönség? Ügyfélkör elemzése Mit adunk el? Konkurencia Célközönség mérete
Egy offline vállalkozás már akkor is nagy lépést tesz meg a profitnövekedése felé, ha tevékenységével megjelenik az interneten is. Azzal, hogy saját bemutatkozó honlapot készíttet, már is megnöveli az esélyét annak, hogy árui vagy szolgáltatásai nagyobb közönséghez jussanak el. Azonban sokszor ez is nagyon kevésnek bizonyul és csupán néhány százalékkal növekszik meg tőle a bevétel – már ha egyáltalán észrevehető lesz a különbség.
Nagyobb eséllyel maximalizálhatjuk a profitunkat, ha folyamatosan frissülő weboldalban gondolkodunk, ahol friss eseményekkel, hírekkel is meg tudunk jelenni. A blogolás ugyanis a mai kor keresőoptimalizálásának egyik fontos kulcs momentuma. Azonban nem csak a Google szereti, ha "él" az oldal, hanem a látogatók is, ezért érdemes szerkeszthető, frissíthető weblapot készíttetni, ahol tarthatjuk a kapcsolatot a célközönségünkkel. Nem csak céges oldalak, hanem webáruházak esetén is rendkívül fontos, hogy megfelelő célközönségünk legyen akiket lehetőség szerint e-mailben, telefonon vagy közösségi platformokon keresztül el is érhetünk.
Vannak, akik már most is alkalmazzák a módszert
Sok régi cégnek fogalma sincs arról, hogy miért éri meg célközönséget találnia. A régi marketing módszereknél leragadt "őskövület" cégvezetők ugyanis még azt az elvet vallják, hogy minél több mindenkihez jusson el a híre a cégnek és majd lesz köztük biztosan olyan, aki az ügyfelünkké válik. Ez azonban nagyon téves hozzáállás és felesleges költségeket is eredményez, amelyek nehezebben térülnek meg. Ha optimalizálni szeretnénk a reklámra szánt kiadásainkat és hatékonyabbá tenni az online hirdetéseinket, akkor pontosan tudnunk kell, hogy kiket szeretnénk megszólítani.
A megfelelő közösség megtalálása, összegyűjtése és megszólítása pedig aranyat ér egy üzlet számára, hiszen minden vállalkozás arra törekszik, hogy minimális kiadással minél több bevételre tehessen szert. Ezt pedig a célközönség meghatározása nélkül szinte lehetetlen ma már véghez vinni. Az új, innovatív, kis tőkével rendelkező start-up cégek ezt a módszert rendívül jól alkalmazzák és fordítják a hasznukra marketingtevékenységeik által.
Egy híres üzletember egyszer azt mondta, hogy ha egy üzlet vaktában, mindenkinek általánosságban hirdet, akkor neki nincs is valódi célközönsége. Akinek pedig nincs célközönsége, az tulajdonképpen azt sem tudja kiknek szánja pontosan az áruit vagy szolgáltatásait. Ma már a friss cégek szerencsére tanultak a régi vállalkozások hibáiból és koncentráltan szűrik a piacot egy-egy szegmens szerint, akik a legnagyobb valószínűséggel válhatnak potenciális vásárlóikká, ügyfeleikké.
Ugyanis ha valaki egy célorientáltság nélküli hirdetéssel próbál ügyfeleket toborozni, az egy célközönséget sem fog igazán meggyőzni a termékek vagy a szolgáltatások igénybe vételéről.
Tipikus példa, hogy kutya ételt nem akarjunk a macskásoknak vagy háziállat nélkülieknek ajánlani, hiszen teljesen felesleges. Ugyanígy elég lenne a gyerek pelenkát az újszülött kisbabával rendelkezők számára reklámozni, ha költségkímélő hirdetésre és nagy hatékonyságra vágynánk. Néhány cég persze megteheti, hogy célközönség nélkül, mindenféle speciális terméket és szolgáltatást olyanok számára is közöl, akik 100%-osan soha nem is lesznek az ügyfelei, ám ha kis vállalkozás vagyunk, akiknek fontos a marketingre szánt pénz és az azért szerzett bevétel, akkor a célközönség meghatározásával kell indítanunk az online kampányainkat.
A célközönség tulajdonképpen az a felhasználói bázis, akik vásárlónkká válhatnak, mert igazak rá a termék vagy szolgáltatás által alátámasztott követelmények. Így például a fenti példánál maradva, a kutyakonzerv hirdetőként kizárólag a kutyusok iránt rajongókat és kutya gazdikat, pelenka gyártóként pedig a kiskorú gyerekkel rendelkező szülőket esetleg családtagjaikat vagy a friss házasokat képzelhetjük el.
Fontos, hogy mi a konkrét célja a kampányunknak. Ha márkát (vagyis brandet) szeretnénk építeni, akkor érdemes kicsit szélesebbre venni a célközönséget, de akkor sem mondhatjuk, hogy a mi célközönségünk "mindenki". Ne pazaroljuk a drága költségvetésünket és marketing büdzsénket olyanokra, akik biztosan nem fognak soha a vásárlónkká válni sem rövid, sem hosszabb távon. A célközönséget tehát úgy kell meghatároznunk, hogy az minél jobban definiálhassa a leendő vásárlóink körét. Akár területre, nyelvre, korra, nemre, családi állapotra, szokásra, viselkedésre vagy valamilyen eseményre is érdemes gondolni, amikor a pontos meghatározásokat definiáljuk.
Bár egy kezdő, még piacra nem lépő vállalkozásnak csupán saját felmérései, illetve a publikus statisztikák állnak a rendelkezésére, hogy számításokat kalkuláljon és abból következtetéseket levonva megpróbálja a leendő célközönségét meghatározni, addig egy sok éve üzemelő – akár kizárólag offline területen tevékenykedő – vállalkozásnak sokkal több lehetősége van.
A sok év alatt szerzett tapasztalat, a meglévő ügyfélkör és az évek alatt összegyűjtött adatok már képet adnak arról, hogy kik a potenciális vásárlók, így ezek segítségével egyszerűen meghatározható, hogy milyen célközönségnek érdemes a későbbiekben is hirdetni. Azonban ha egy eddigiektől teljesen eltérő szolgáltatás vagy áru kerül a vállalat palettájára, érdemes piackutatást végezni, hogy a megfelelő közönséget érjük majd el vele.
Nem csak azt kell figyelembe venni, hogy egy egy célcsoport kikből áll, hanem azt is, hogy egyes dolgokra hogyan reagálnak. Egyes esetekben ugyanis nem csak a minőség, hanem az ár is fontos tényezője a célközönség meghatározásnak. Bármilyen viselkedés vagy megnyilvánulás árulkodó lehet. Akár egy áremelés, akár egy telephely áthelyezés vagy akár a webáruházunk színének vagy stílusának átalakulása is komolyabb visszaesést jelenthet bizonyos esetekben.
Néha az apróságok is sokat jelentenek!
Fontos az érzékenység meghatározása is a célközönség tekintetében, mivel azok akik a legfiatalabbakat vagy a legidősebbeket próbálják elérni az interneten, lehet, hogy néhány apróbb hibával is sokat bukhatnak a bevételek terén. Amennyiben az interneten még nem túl tapasztalt célközönséget célzunk meg, akkor sokkal egyszerűbb, letisztultabb felületet, átláthatóbb kialakítást és könnyű, segítően végigvezető funkciókat kell alkalmaznunk.
Ugyanígy, az elsősorban mobiltelefon tulajdonsokat megcélzó vállalatok – például mobil telefon tartozékokat és tokokat árusító online boltok – nem engedhetik meg azt a luxust, hogy a webfejlesztés és a webdesign kialakítása során nem gondolnak az okostelefonos megjelenésre. Ma már egyébként sem szabad kizárólag számítógépre optimalizálni a weboldalakat, de ebben az esetben a vállalkozás bevételének drasztikus kiesése sem lenne meglepő.
Fontos, hogy nem csak termékek esetén, hanem szolgáltatásoknál is jól gondoljuk végig, kik lesznek a célközönségünk. A vállalati szolgáltatásokat csak üzleti érdekeltségű, cégvezetőknek, vállalat tulajdonosoknak vagy döntéshozóknak reklámozzunk, ne pedig nyugdíjasoknak, kiskorúaknak vagy más magánembernek. A célközönség meghatározása tehát rendkívül fontos és sokrétű feladat, amire egy önmagára igényes cég nem sajnálhatja az időt, a pénzt és a kapacitást.
Ahhoz, hogy tökéletesen meg tudjuk határozni a célközönséget, tisztában kell lennünk azzal, hogy mit is próbálunk értékesíteni. Ez azonban nehezebb, mint ahogy azt elsőre gondolnánk. Még ha a cégvezetők és tulajdonosok számára nyilvánvaló is, hogy kiknek szánják a terméket vagy szolgáltatást, az értékesítéshez és marketinghez ha nem jut el az információ, akkor nagy hibát vétünk. Ez különösen akkor gond, ha például időközben változik az alapvető termék vagy szolgáltatás, amire a marketinget építették és régen meghatározott módszerekkel próbálják hirdetni és eladni az azóta már másként funkcionáló terméket, ugyanazon célközönségnek.
A különböző szolgáltatások és árucikkek más és más hirdetési kört kell, hogy megcélozzanak. Leegyszerűsítve: a vegán termékeket ne próbáljuk a húspult üvegén hirdetni. Még ha ez igen szélsőséges példa is, mindig a legszűkebb kört próbáljuk meghatározni akiket a termék vagy szolgáltatás érdekel és őket célozzuk meg a hirdetéseinkkel. A téves célközönség meghatározással ugyanis kisiklatjuk a teljes marketing tevékenységet és annak hatékonyság (a fenti példánál maradva) akár a nullával is egyenlő lehet.
A konkurenciát nem lekoppintani kell, hanem felülmúlni. Jó példa erre, a két kereskedelmi TV nagy harca a különböző show-műsorokkal (például a Fal kontra Piramis), tehetségkutató adásaival (Megasztár, X-Faktor) vagy más kezdeményezéseikkel (Big Brother, Való Világ). A már-már nevetséges kategóriába eső koppintások és másolások nevetséges szintre való süllyesztése helyett, inkább valami egyedibb, specifikáltabb területet célozzunk meg, amivel jobbak vagy többek lehetünk.
Nagyszerű példa lehet a célközönség nélküli társkereső portálok megléte, amelyben ma már biztosan nehéz lenne labdába rúgni. Azonban még lehetünk elsők a Google keresőben ha egy egy konkrét területre koncentrálunk, amelynek tökéletesen körülhatározható célközönsége van. Így például az egyedülálló szülők társkeresője, a keresztények társkeresője vagy éppen a diplomások társkeresője sokkal több lehetőséget tartogat számunka. A speciálisan szűkített kör pedig nem csak nekünk, mint oldal tulajdonosoknak és hirdetőknek fog előnyökkel szolgálni, hanem az oldalra regisztrálóknak, a szolgáltatást igénybe vevőknek is.
A társkereső webportál ötleténél maradva nagyszerűen optimalizálható kampányok hozhatóak létre a fenti példákkal, azonban ügyelnünk kell arra is, hogy egy bizonyos érték alatt már nem éri meg specializálódni mert egyszerűen olyan kicsi lesz a célközönségünk, hogy annak a megcélzásából csak elenyésző bevételre tehetünk szert. Így például nem feltétlen tanácsos kimondottan Németországban élő nyugdíjas, balkezes elvált de diplomás magyarokra célozni társkereső portált, mert a maréknyi célközönség, akikre ez a leírás illeni fog, valószínűleg nem fogják megtéríteni a hirdetésekbe szánt összegünket sem.
Egyszerre kell tehát ügyelni arra, hogy minél specifikáltabb célközönséget határozzunk meg, és arra, hogy ezt a szűkítést ne vigyük túlzásba. A statisztikai adatok ugyanis azt bizonyítják, hogy a célközönségünknek csupán 3% lesz az, akit vásárlásra tudunk ösztönözni megfelel kampány esetén, így ha az ezekből befolyó összeg nem kielégítő, akkor túl szűkre szabtuk a feltételeket.
Összegzés
Amikor tehát célcsoportot határozunk meg, foglaljuk össze magunknak, hogy mit akarunk eladni, kiknek akarjuk eladni és mégis hogyan akarjuk azt megtenni. Még ha nem is ez a legizgalmasabb és legnagyobb kreativitást igénylő része is az online marketing tevékenységnek, mégis az egyik legfontosabb.
Ha tehát weboldalt vagy webáruházat indítunk mindig mérjük fel jól a piacot és határozzuk meg a célközönséget úgy, hogy abból a legjobban profitálhassunk.