Biztos mi is találkoztunk már végtelen hosszúságú linkkel vagy URL címmel. Elég zavaró tud lenni, hogy hiába próbáljuk értelmezni, gyakorlatilag lehetetlen. De akkor mi értelme van és nem lehetne valahogy lerövidíteni, egyértelművé tenni?
Szerencsére van erre megoldás, mégpedig a link rövídítése a különböző online linkrövidítő alkalmazások segítségével.
link rövidítés! Mit is jelent?
Az interneten számos helyen találhatunk nagyon hosszú és megjegyezhetetlen linkeket. Ennek kiküszöbölésére jöttek létre az online linkrövidítők.
Ezek közül a legnépszerűbb, egyértelműen az angol nyelvű bit.ly. Bár léteznek magyarul is "tudó" alternatívák és a Google is rendelkezik saját linkrövidítő szolgáltatással, a bitly népszerűsége a mai napig töretlen!
Link rövidítés annyit jelent, hogy a hosszú és bonyolult url-ekből a linkrövidítő (link shortener angolul) készít egy szebb és megjegyezhetőbb linket, ami az eredetivel megegyező helyre fog mutatni.
A bonyolúlt és csúnya linkek zavaróak, elijesztik a látogatókat és még a hitelességünket is rontják.
Miért is jobb a rövid link, mint a hosszú?
A linkrövidítés célja, hogy egy hosszú webcímet, rövid változattá alakítson, amely akár meg is jegyezhető, de legalábbis esztétikusan szövegbe illeszthetővé váljon. A linkrövidítő szolgáltatók pont ezt teszik számunkra lehetővé.
Tipikus példa a hosszú URL-re, a Microsoft teremékeinek frissítő csomag linkje vagy az eMag termékkategóriáinak szűrés URL-je.
Ezeket senki nem fogja bepötyögni a webböngészőbe, de még az átmásolásukkal is sokan nem fognak bajlódni.
Lássuk be, már a Facebook hirdetésekben vagy a blogokban is gyanús, ha egy link túl hosszú és tele van fura karakterekkel (kötőjel, kérdőjel, százalék jel, angol "és" jel, egyenlőségjel, pont, kettőspont stb.).
Pedig lehet, csupán egy portál bonyolult keresőjének speciális listázási parancsai és szűrései bújnak meg az elsőre bonyolultnak tűnő sorok mögött.
Nézzünk erre egy ismert példát
Tegyük fel, hogy az eMag téligumijaira szeretnénk hivatkozni, amely URL címe egész pontosan így néz ki a böngészőnk címsorában:
Lássuk be, ezt a linket nem igazán lehet sem megjegyezni, sem pedig egy nyomtatott magazinból karakterenként átmásolni a számítógépre, de még az online felületeken is zavarba ejtően hosszú és értelmezhetetlen.
Ilyen esetekben kell felkeresnünk a https://bit.ly weboldalt és url rövidítés szolgáltatását igénybe venni.
A 106 karakteres linkből pedig pillanatok alatt, egy sokkal egyszerűbb, 22 karakteres link válik: https://bit.ly/2EjEqoB
A hosszú linkek azon túl, hogy nagyon zavaróak még számos negatív hatással is bírnak. Az alábbiakban ezeket vesszük sorra!
1., Nem tudjuk milyen oldalra visz és ezért bizalmatlanok leszünk
2., Kisebb az átkattintási arány, ami keresőoptimalizálás szempontjából is számít
3., Van ahol csak korlátozott karakterszám áll rendelkezésünkre. Pl.: Twitter
4., A látogatók jobban szeretik a rövid és beszédes linkeket
Azonban a link rövidítés még optimáisabbá tehető, ha egyedi kulcsszóval tesszük megjegyezhetővé azt, így például a fenti példánál maradva, a csupán 23 karakteres: http://bit.ly/teligumik link, mégis sokkal megjegyezhetőbb és szebb megoldás.
A beszédes URL nem csak a felhasználóknak jó, de a Google is szereti. Ezen írás keresőoptimalizálatlan linkje ugyanis így nézne ki:
../index.php?cID=353 ehelyett, érthető és beszédes URL-t használunk: https://creativesite.hu/webdesign-blog/bitly-url-es-link-rovidites
Az eredeti URL-t értelmetlen lenne használni, ráadásu, ha Wordpress-t használunk, akkor egy mozdulattal át is tudjuk állítani (Beállítások->Közvetlen hivatkozások).
De ezt a Bit.ly segítségével még tovább optimalizálhatjuk: http://bit.ly/link-rovidites
Ugye mennyivel jobban néz ki az optimalizált rövid link?!
Nemcsak cégeknek éri meg a linkeket rövidebb formában használni, hanem nekünk is!
Magánszemélyként is érdemes használnunk a linkrövidítést például önéletrajzunkban, Facebook oldalunkon vagy blogbejegyzéseinken. De e-mail üzenetekben is sokszor érdemes inkább rövid linkeket beillesztenünk.
Azért túlzásokba se essünk, hiszen a 30-60 karakter hosszúságú linkeket már nem érdemes tovább rövidíteni. Azonban, ha jól alkalmazzuk a linkrövidítést, akkor hasznossá válhatnak mind a magánszemélyként, mind pedig az üzleti életben.
A legnépszerűbb linkrövidítő a bit.ly, amely használható regisztráció nélkül is, ám igazi erejét a tagjai számára mutatja meg, ezért érdemes kitöltenünk a csatlakozáshoz szükséges minimális adatokat és 1-2 perc alatt már kezelhetjük is hosszú linkjeink rövidítéseit és statisztikáit.
Akik pedig még ennél is többre vágynak, azoknak lehetőségük van akár előfizetői csomag vásárlására is, amely még több lehetőséget tesz lehetővé.
Na, de hogyan tudunk a hosszú URL-ből rövid és beszédes linket készíteni ingyenesen és gyorsan.
Ingyenes linkrövidítő alkalmazások
Alapvetően ezeknek az url rövidítő alkalmazásoknak a feladata nem túl bonyolult. Adott egy link és azt egy egyszerűbbre kell cserélni.
Szerencsére jó néhány linkrövidítő alkalmazás létezik, amit használhatunk. Nem csak a Bit.ly, de az Ow.ly, a BL.ink, a Citt.ly és a TinyURL is népszerűek. Ráadásul ez utóbbi magyar nyelven is elérhető.
Mivel ezeket az alkalmazásokat csak az url rövidítésére használjuk, ezért igazából mindegy, hogy melyiket választjuk. Mindegyik tudja ezt a funkciót.
Bit.ly ingyenes linkrövidítő használata
A Bit.ly linkrövidítő portálra érdekes módon a .com végződésű: https://bitly.com/ domain alatt tudunk, a "Sign up" gombra kattintva (bár kicsit trükkösen, az ingyenes csomag kissé lejjebb található). A díjmentes regisztráció elérhető a https://bitly.com/a/sign_up linken, ahol e-mail címünkkel vagy Google fiókunkkal tudunk csatlakozni.
Bejelentkezés után a narancssárga "CREATE" gombra kattintva tudjuk elővarázsolni a linkrövidítő panelt. Itt nagyon egyszerűen, csupán annyi a dolgunk, hogy beillesztjük a "PASTE LONG URL" mezőbe, azt a hosszú linket, amit rövidíteni szeretnénk, majd alul ismét a narancssárga "CREATE" gombra kattintani (bár néha automatikusan is tovább léptet kattintás nélkül a rendszer).
Bit.ly segítségével gyorsan és egyszerűen tudjuk URL-jeinket rövidíteni
A következő oldalon adhatunk címet a linkünkhöz, amivel a statisztikai adatainkat tudjuk átláthatóbbá tenni. Ugyanitt van lehetőségünk egyedi végződést is megadni, már amennyiben az még nem foglalt. Sok esetben hasznos, ha nem értelmezhetetlen kód, hanem valamilyen kifejezés található a bit.ly domain után. Ezekre szívesebben kattintanak az emberek is. A "SAVE" gomb megnyomása után adatainkat elmentve, már is használhatjuk a kimásolt rövid domain címet.
Pár adat megadása után már küldhetjük is tovább a szép url-ünket
Bit.ly: mire elég az ingyenes változat? Megéri előfizetni?!
Egy átlagos felhasználónak biztosan elég lehet a díjmentes szolgáltatás, ám ha egyedi domainhez tartozó linkrövidítésre (nem bit.ly-vel kezdődő linkekre) vágyunk vagy több, mint 1500 linket készítenénk havonta, akkor érdemes már előfizetnünk a Basic, a Premium vagy az Enterprise csomagok valamelyikére. A legolcsóbb fizetős csomag már 29$-os havidíjért elérhető (kb. 8.700 Ft).
Az előfizetés azonban nem kötelező, így bőséges funkció kavalkádot kapunk akkor is, ha csupán az ingyenes csomagot vesszük igénybe (előfizetni, pedig akármikor később is tudunk).
Még a díjmentes csomagban is nyomon követhetjük a korábban rövidített linkjeinkre való kattintásokat. Ezenkívül a Facebook-ról, Instagramról vagy E-mailben és direkt módon való meglátogatások számát és arányát is megtekinthetjük látványos grafikonokon keresztül. A rendszer pedig még a látogatóink országát is képes megjeleníteni és kördiagramokban ábrázolni.
Bit.ly-vel régebben kémkedni is lehetett
A statisztikai adatokat a főoldalon tudjuk megtekinteni. Itt napokra lebontva láthatjuk a linkjeink hatékonyságát, hogy hányan kattintottak rájuk. A különböző grafikonokon keresztül pedig azt is szemlélteti a rendszer, hogy milyen csatornákon keresztül érkeztek ezek a kattintások, vagyis a látogatók az oldalunkar. A földrajzi lokációval pedig a látogató országát is megtudhatjuk.
2020 év elejéig ezeket a statisztikai adatokat akármelyik bit.ly-s linkről meg lehetett tudni, ez azonban nagy biztonsági rés volt a rendszerben, egy banális hibának köszönhetően.
Mindössze egy "+" jelet kellett a rövid link után tennünk. Mára azonban már csak a linket generáló tulajdonos láthatja ezeket az információkat, így mi is biztonságban tudhatjuk statisztikai adatainkat.
Link rövidítés a google-el
Azt gondolhatnánk, hogy a Google akármibe belekezd, azt sikerre viszi. Azonban vannak területek, amelyeket egyszerűen nem képesek meghódítani. Ilyen volt a közösségi portálként való csúfos bukás, ami kétségtelenül a Facebook elleni vereségnek tekinthető és ilyen a Google linkrövidítési szolgáltatása is.
A 2009-ben indult, Google URL Shortener néven ismert szolgáltatás korábban a https://goo.gl linken volt elérhető, ám a portál 2018-ban bezárta kapuit. Noha a régi rövid linkek elérhetőek maradtak, a helyét a Firebase Dynamic Links (FDL) vette át. Az FDL azonban inkább a különböző eszközök közötti átjárhatóságra helyezi a hangsúlyt és már a webcíme sem túl rövid: https://firebase.google.com/products/dynamic-links/ A konzolos megoldást azonban jellemzően applikáció és webportál fejlesztők használják.
Owl.ly linkrövidítő alkalmazás
Nagy népszerűségnek örvend az ow.ly linkrövidítő is, amely korábban bárki számára elérhető volt. Azonban biztonsági okokból a tulajdonosok integrálták a rendszert a Hootsuite oldalára. A használata azóta is ingyenes, csupán egy díjmentes regisztrációra van hozzá szükségünk: https://hootsuite.com/plans/free
A Bit.ly mellett az Owl.ly linkrövidítő online alkalmazás a legnépszerűbb a linkek rövidítésére.
Természetesen itt is van lehetőségünk fizetős csomagra váltani, amely 19$-os havi díjtól megvásárolható. Ezért az összegért már számos online marketing eszközt is kapunk a közösségi oldal kezeléstől, az időzített posztoláson át egészen a részletes statisztikákig. Magáncélra és linkrövidítésre azonban elegendőnek bizonyul az ingyenes csomag is. A linkrövidítő ow.ly szolgáltatás a következő linken érhető el: https://hootsuite.com/pages/owly
pénzkeresés url rövidítés segítségével
Vannak olyan linkrövidítő szolgáltatások is, amelyek az átirányítás közben 5-10 másodpercig egy-egy fizetett hirdetést, weboldalt töltenek be.
Ezért nekik a hirdető fizet, ők pedig megosztják a bevételüket a linkrövidítő felhasználóval.
Bár pár centet lehet keresni vele átirányításonként, az illegális szoftver és filmletöltő oldalak előszeretettel használják ezeket a szolgáltatásokat. Ezen fizetős linkrövidítő szolgáltatások közül a legnépszerűbbek az AdF.ly, a Shorte.st, a linkbucks.com, a Linkvertise és a ShrinkMe.
Én a pénzkeresés ilyen módját még nem próbáltam, de ha valakinek van hozzá kedve, akkor tehet egy próbát
érdemes kipróbálni őket
Ha Ön is sokszor használja a facebookot és az egyéb közösségi alkalmazásokat, akkor mindenképpen érdemes kipróbálni valamelyik linkrövidítő alkalmazást.
A linkrövidítést ugyanis a legnagyobb cégek is használják, elsősorban közösségi oldalaikon való publikációk során. Különösen a külföldön népszerű Twitter (korábban) erősen korlátozott karakterszámai miatt vált létjogosulttá a linkrövidítők használata. Vannak, akik a Bitly szolgáltatásait használják, mások saját URL-en alakítottak ki linkrövidítő funkciót, a többiek pedig valamilyen alternatív lehetőség kerestek.
Én személy szerint a Bit.ly-t ajánlom, mert nemcsak szép és felhasználóbarát a felülete, hanem még számos plusz funkciót is tud.