Weboldalunknak képeken és szövegeken kívül életteltelinek is kell lennie. Ezt animációval érjük el.
Mi a redesign jelentése Weboldal felújítására utaló jelek Hogyan kezdjünk neki Csak szakemberre bízzuk
Egy vállalkozás sikere nagy mértékben múlik a weboldalon. Az emberek többsége a weben keresztül tájékózódik, így kiemelkedően fontos, hogy milyen benyomást keltünk a honlapunk alapján. Ha ez a benyomás nem kedvező, akkor vevőket, vásárlókat fogunk veszíteni.
Mit tehetünk ez ellen? Folyamatosan törödnünk kell a weblapunkkal és ha már úgy érezzük, hogy eljárt felette az idő vagy valami oknál fogva nem hozza a kívánt eredményt már, akkor érdmes elgondolkodni a weboldal újratervezésén és felújításán. Ezt szokták még redesign-nak is nevezni.
MI A REDESIGN JELENTÉSE?
Sokan összekeverik a redesign-t a weboldal fejlesztésével. Pedig nem így van. Ha csak pár apróbb módosítást végzünk a honlapon és nem megújítjuk az egészet, akkor azt nem nevezzük redesign-nak. A weboldal újratervezés mint, ahogy a neve is mutatja a weblap teljes megújítását jelenti. Ebbe a megújításba beletartoznak a szerkezeti és a kinézeti változások is, annak érdekében, hogy a weboldal jobban megfeleljen a kór követelményeinek és sikeresebben mutassa be vállalkozásunkat vagy szolgáltatásunkat.
WEBOLDAL FELÚJÍTÁSÁRA UTALÓ JELEK
A legtöbb weboldalra már ránézés alapján el lehet dönteni, hogy érdemes-e pénzt költeni a weblap felújítására vagy sem. Viszont vannak olyan esetek, amikor nem ennyire egyértelmű a helyzet. Egy csillogó, villogó weboldalnak is szüksége lehet a redesignra. Nézzük meg milyenek esetekben érdemes elgondolkódni a weboldal újratervezésén.
NEM MOBILBARÁT WEBLAP
Sajnos még mindig számtalan weboldal csak asztali számítógépen elérhető és csak ott élvezhető. Mi ennek a hátránya? A látogatók mobilon nem fogják nézegeti oldalunkat és így rengeteg potenciális vevőt elveszítünk. Ezt nem szeretnénk ugye? Azt, hogy weboldalunk mobilons jó jeleník meg az alábbi linken tudjuk ellenőrzni.
A fenti probléma a legjobb megoldás a reszponzív webdesign alkalmazása. Ha jól van elkészítve a reszponzív weboldal, akkor mind asztali számítógépen, mind mobilon és tableten is tökéletes felhasználói élményt biztosít. Ráadásul ez nem csak a látogatóknak előnyös, de a google keresőben elfoglalt helyünkre is. Mobilon ugyanis előrébb helyezkednek el a mobilbarát weblapok.
ELAVULT GRAFIKAI MEGJELENÉS
A látogatói igények egyre változnak és ezt a weblapunknak is követnie kell. Lehet, hogy egy pár éve elkészített oldal szerintünk még tökéletes, de nem biztos, hogy a látogatók szerint is. Soha ne úgy gondoljunk egy weboldalra, hogy egyszer elkészítjük aztán az lesz örökre.
Ez olyan mintha kocsit vásárolnánk. Nem örök életre vásároljuk, hanem egy idő után már szembesülünk vele, hogy igaz, hogy még mükődik, de már nem az igazi és egyre több hibája van. Ideje lecserélni. Na így van ez a web világában.
Egy idő után érdemes megújítani a weboldalt, hogy ismét az élmezőnybe kerüljünk. Ezt a látogatók is díjazni fogják. Ők pontosan tisztában vannak azzal, hogy mi számít modernnek és mi elavult. Ne várjuk meg míg ezek nagyon meglátszanának a statisztikákon, mert akkor már nagy baj van.
ELAVULT TARTALOM VAGY NEM ELÉRHETŐ FEJLESZTŐ
Ezt a két pontot nem véletlenül vettem egybe. Sok olyan esettel találkoztam, hogy a webes már nem vagy csak nehezen volt elérhető és a megrendelő nem tudta ezért frissíttetni a honlapot. Így évekig valótlan adatok szerepeltek rajta. Ez többet árt nekünk, mintha nem is lenne fenn az oldalon semmi.
De miért is kell a feltöltéshez webes? Például azért, mert a pénzünkért statikus weboldalt kaptunk és nincs alatta egy tartalomkezelő rendszer (CMS), aminek a segítségével mi magunk is tudjuk szerkeszteni az oldalt,
Ha a fentiek közül akár az egyik is igaz az oldalunkra, akkor a weboldal felújítás ideje eljött.
KEVÉS LÁTOGATÓ, KEVÉS MEGKERESÉS
Az egyik legbiztosabb jele annak, hogy a redesignra szüksége van az oldalnak, ha kevés látogató jön, így kevés a megrendelés vagy nagyon magas a visszafordulási arány.
A kevés látogató a rossz google helyezésnek tudható be. Az emberek a beírt kulcsszavakra nem találnak rá az oldalunkra. Kevés látogató meg még kevesebb ügyfelet eredményez. Ennek javítása érdekében elemeznünk kell a weblapot és adott esetben a teljes megújítás is szóba kerülhet.
A visszafordulás már jóval összetetebb folyamat. Itt megtalálják az oldalunkat, de alig töltenek rajta időt, máris továbbállnak. Ennek oka elég összetett. Lehet, hogy nem is a mi oldalunkat keresték (más a tartalom, mint amit vártak) vagy nem megfelelő az oldal kialakítása. Az elsőt még tudjuk javítani, ha frissítjük a tartalmat, a másodikat már nehézkesen. A redesign során érdemes figyelembe venni a felhasználói viselkedést is és aszerint kialakítani a weblap szerkezetét.
VERSENYTÁRSAK ELŐRÉBB JÁRNAK
Vállalkozásunk fő célja a versenytársak megelőzése. Ehhez a célhoz hozzásegít vagy éppen hátráltathat minket a weboldalunk. Folyamatosan fejlesszünk valamit rajta és igazódjunk a látogatói igényekhez. Itt nem kell valami radikális fejlesztésre gondolni, elég ha új tartalmakat veszünk fel és igazítunk mindig valamit, amivel könnyebben kezelhető és átláthatóbb lesz a honlap. A weboldallal mindig foglalkozni kell.
ROSSZ VISSZAJELZÉSEK
Weboldalunkat úgy tudjuk folyamatosan szinten tartani, ha figyelünk a felhasználók visszajelzéseire és a különböző elemzésekre. Erre akkor is érdemes törödni, ha meg vagyunk elégedve az adatokkal. Folyamatos tesztelés és mérés elengedhetetlen ahhoz, hogy hosszú távon is sikeresek legyünk.
Milyen visszajelzésekre kell gondolni? A legjobb, ha egy látogatóból ügyfél lesz és a személyes beszélgetés során kitérünk a tapasztalatára. Ebből lesz inkább kevesebb. Én a látogatók nyomonkövetésébe hiszek. A kedvencem a smarlook.com, ami felveszi a látogatók viselkedését az oldalon és később vissza lehet nézni.
LASSÚ WEBOLDAL
Statisztikák alapján a látogatók 3 másodperc alatt döntik el, hogy az adott weblap számukra fontos, vagy inkább tovább lépnek a konkurencia oldalára. Ez a pár másodperc nagyon kevés. Ha még be sem töltődik az oldal, akkor biztosak lehetünk abban, hogy az adott felhasználót elveszítettük.
Látható, hogy érdemes a betöltődési sebességét a lehető legkevesebbre csökkenteni. Ez nem könnyű feladat. Ráadásul mobilon még nehezebb a feladatunk. Ha nem sikerül megoldani, akkor nagyon komoly árat fogunk érte fizetni. Elveszített látogatók és rossz helyezés a google találati listán.
A betöltődési időt a google alkalmazás segítségével tudjuk ellenőrzni. Ezt a tesztet érdemes bizonyos időközönként lefuttatni és ha nem megfelelő eredményt adni, akkor javítani rajta.
KORSZERŰTELEN MEGOLDÁSOK
Itt rengeteg dolgot fel lehetne sorolni. Kedzve a Flashes tartalmakon át a nem HTML 5-ös kódolásokon át a nem megfelelő url-ig mindent. A lényeg, hogyha már jópár éves a weboldalunk, akkor érdemes átnézetni, hogy a kódolással és a felhasznált elemekkel minden megfelelő-e.
HOGYAN KEZDJÜNK NEKI A WEBOLDAL FELÚJÍTÁSÁNAK
Ha a redesign mellett fogunk dönteni, akkor számos dolgot át kell gondolnunk. Leginkább azt, hogy a redesign kockázattal jár és nem biztos, hogy azonnal hozni fogja a kívánt eredményeket. Lehet, hogy csak hónapokkal később lesz szembeötlő a különbség. Mindig nagyban gondolkodjunk.
A weboldal felújítása során számos lehetőségre kell figyelni:
- Célok meghatározása: Tűzzünk ki célokat magunk előtt. Cél lehet több megrendelés, több hírlevélre feliratkozó vagy átfogóbb ismertetése a szolgáltatásunknak, cégünknek. Mindig a célunkat tartsuk szem előtt.
- Új tartalmak felvétele: Nem kötelező a régi menüpontokat, tartalmakat megtartani. Érdemes átgondolni, hogy új részek is kerüljenek az új weblapra, illetve ha szükséges, akkor cseréljük ki a régieket is.
- Régi weboldal elemzése: Ha megújítjuk a weboldalunkat, akkor azt valami céllal tesszük. Mindig tanuljunk az előző oldal hibáiból.
- Seo szempontok: Keresőoptimalizálás fontos szerepet tölt be egy honlap életében. Figyeljünk a kulcsszavakra, a megfelelő kódolásra, a külső és a belső linkekre és mindenre ami a seo során felmerülhet.
- Figyeljünk a felhasználói élményre: A weboldal a látogatóknak készül nem nekünk. Ne a saját izlésünkre, hanem a felhasználók szokásaira alapozzunk. Minnél könnyebben tudják kezelni az oldalt, annál nagyobb kedvük lesz böngészni rajta.
- Konkurencia figyelése: Ne másoljuk le a konkurencia weboldalát, de azért figyeljük, hogy ők milyen stratégiákat választanak. Sokat tanulhatunk belőle.
- Szakmai fejlődés: Olvassuk külföldi oldalakat, vegyünk részt különböző konferenciákon. Folyamatosan fejlődjünk és fejlesszük az oldalunkat is. Ne csak egy jó oldalt hozzunk össze, hanem egy olyat ami később is jó lesz.
- Ne siessünk: Az idő sok mindenben az ellenségünk, de itt nem. Minnél alaposabbak vagyunk az új oldal elkészítésekor, annál hatékonyabb lesz az új oldal.
- Tesztelés: Ezzel foglalkozzunk a legtöbbet. Kérjük meg ismerőseinket, barátainkat esetleg egy-két ügyfelünket, hogy nézzék meg az oldalunkat és mondák el róla a véleményüket. Az elkészült weboldal után se hagyjuk abba.
CSAK SZAKEMBERREL CSINÁLTASSUK
Weboldal redesignt csak webes szakemberrel végeztessük. Ne próbáljuk meg mi magunk. Csábító lehet, hogy veszünk a weben egy sablont és arra áttesszük a honlapunkat és készen van. De ez is költséggel jár és ha nem szakemberre bízzuk, akkor fölösleges pénzkidobás lesz.
A másik amit nem szabad elfelejtenünk, hogy ne akarjunk túl sokat. Igyekezzünk kreatívak lenni és előre gondolkodni, de ne túlságosan előre. A látogatók nagy része nem nézi túl jó szemmel a hatalmas nagy innovációkat. Próbáljuk az ő fejükkel gondolkodni.