A látogatók szeretik a megszokott dolgokat, így ne akarjunk havonta stílust, színt vagy szerkezetet váltani. Tervezzünk már eleve könnyen átlátható és letisztult felületet és a színvilágot is harmonikusan alakítsuk ki. Fontos, hogy a színek, a formák és az ábrák mind-mind kövessék a céges arculatunkat, hiszen ez a fizikai boltunk kiteljesedéseként is felfogható felület

A megszokás fontossága és jelentősége a webdesignban

Egyediség? Megszokott webdesign Hibás viselkedés Jó és rossz webdesign

Ma már nem kérdés, hogy egy üzleti weblapnak vannak-e előnyei. Tényként könyvelhetjük el, hogy az a cég amely nem szán megfelelő összeget és időt saját online jelenlétére az hátrányba kerül konkurenseihez képest. Egy weboldal elkészítésének azonban számos sarkalatos pontja van.

Ezeket pedig sem megkerülni, sem pedig elnagyolni nem lehet. Minden egyes részét egyaránt ki kell dolgozni és egy olyan hozzáértő csapatra vagy szakemberre bízni, aki a kornak megfelelően képes kivitelezni azokat.

Mennyire legyünk egyediek a webdesignban?

Ha idejemúlt weboldallal jelenünk meg, az viszont csak kárt okoz a vállalkozásunknak. Ezért semmi képen ne bízzunk a legolcsóbb, számlát nem adó, vissza nem követhető vagy diák "olcsó weboldal készítőkben". A profi csapat ugyanis garanciát vállal, pontosan definiál, határidőre dolgozik és hosszú idején szívén viseli még a projekt sorsát. Az online statikus és dinamikus weboldalak tehát tükrözik egy cég stílusát, megbízhatóságát és elköteleződését a vásárlók vagy ügyfelek felé.

Sok apróságon múlik egy modern weboldal sikere!

Ahhoz, hogy a profitálhassunk saját weboldalunkból, fontos, hogy igényes legyen akkor is, ha csak statikus elemeket tartalmaz. Azonban, ha szeretnénk maximalizálni a bevételeinket, akkor nem állhatunk meg egy egyszerű online névjegykártya szintjén és olyan funkciókat is elérhetővé kell tennünk a weboldalunkon mint a blog, a képgaléria, a termékek megvásárlás vagy a szolgáltatások megrendelése. Mindezt pedig egy igényes, reszponzív webdesignban megjelenítve.

A webdesign rendkívül fontos, hiszen egy laikus felhasználó csupán erre hagyatkozhat egy oldal meglátogatása során és ez alapján ítéli meg az első másodpercekben, hogy ott kíván-e maradni vagy tovább kattint. Fontos, hogy ne csak egy-egy bizonyos webböngészőt támogasson a rendszerünk és a képernyő felbontások se az oldalunkhoz igazodjanak, hanem fordítva. Egyaránt jelenjen meg okos telefonokon, táblagépeken, laptopokon és asztali számítógépeken is ugyanaz a felület. Ezt másképpen reszponzv webdesignak nevezzük. 

Azon kívül, hogy a tartalmunknak "élnie" kell, fontos, hogy az gyorsan töltődjön be. Erre pedig nem csak a felhasználóknak, hanem a keresőóriásnak, a Google robotjainak is szüksége van. A kereső ugyanis előrébb sorol bennünket, ha mobilra optimalizált, gyors és számára is átlátható, állandóan frissülő és hasznos infókat tartalmazó céges oldalunk van. Ügyelni kell tehát a külsőn kívül a belsőre és a háttér támogatásra egyaránt. A legújabb algoritmusok pedig már a különböző közösségi platformok visszajelzései alapján is mérlegelnek, így érdemes a célközönségünket is megmozgatni a Facebook, a Pinterest, a Twitter, Instagram, LinkedIn és a Youtube csatornáinkon.

Ne féljünk megszokott elemeket használni

Amikor megfogalmazódik bennünk az igény arra, hogy saját weboldalt készíttessünk, gondoljunk mindig arra, hogy mi milyen oldalakat kedvelünk. A legkedveltebb 5-10 portált összehasonlítva azonnal rájövünk, hogy az alapvető elemek mindenhol ugyanúgy működnek. A regisztrációs folyamatok, a kategóriák, a termékleírások, a menüpontok, a különböző űrlapok és lapozó elemek mindenhol nagyjából ugyanúgy néznek ki és ugyanott helyezkednek el. Mobilos változatban pedig ugyanúgy rendeződnek át és azonos stílusban jelennek meg.

Ezt kell nekünk is elvárnunk a saját oldalunktól. Nem kell egy újabb funkció arzenált vagy stílusvilágot megálmodtunk ahhoz, hogy a mi oldalunk egyedi lehessen. Az egyediség jelen esetben a céges arculattal tökéletesen megvalósítható a webes környezetben. 

A megszokott webdesign előnye

A látogatók szeretik a megszokott dolgokat, így ne akarjunk havonta stílust, színt vagy szerkezetet váltani. Tervezzünk már eleve könnyen átlátható és letisztult felületet és a színvilágot is harmonikusan alakítsuk ki. Fontos, hogy a színek, a formák és az ábrák mind-mind kövessék a céges arculatunkat, hiszen ez a fizikai boltunk kiteljesedéseként is felfogható felület. Érdemes tehát a céges logót, betűtípust és színvilágot a webáruházba, a katalógusokba, névjegykártyákba és az üzlethelyiségeinkbe is azonos módon bemutatni és alkalmazni.

Jó ha észben tartjuk, hogy a megszokottság a webes oldalakon különösen igaz. Bármilyen eltérés a megszokott mintáktól hibákat eredményez és minden hiba bevételcsökkenéshez vezet. Minden egyes elvesztett vásárló vagy ügyfél pedig akár hosszú távon a cég sikertelenségéhez is vezethet. Ezért hagyatkozzunk a jól bevált mintákra és megszokott kialakításokra, hogy azonnal használhassák az oldalt az oda érkező látogatók.

Mivel a weboldal látogatói a korábbi mintáikra hagyatkoznak annak felkeresésekor, nem tehetjük meg, hogy mi valami egyedi, különleges rendszert készítünk, ami a más oldalak alapvető logikájával teljesen szembe megy. Az emberek pedig nem szeretik az újdonságokat, sem pedig a változást. Ezért kövessük a megszokott, többször is alkalmazott módszereket, felépítéseket, külalakokat, de úgy, hogy közben saját termékeinkkel, szolgáltatásainkkal és céges stílusunkkal tesszük egyedibbé.

A látogatók a szokások rabjai

Jó hír, hogy nem kell feltalálnunk újra a „spanyol viaszt”, hiszen minden egyes webdesign elem már jó régóta alkalmazásban van és minden funkcióra léteznek már megszokott módszerek és folyamatok, amiket elég követnünk. Fontos, hogy ne is akarjuk ezeket megváltoztatni, hogy ezzel tűnjünk ki a konkurencia közül. Ezzel csak összezavarjuk a látogatókat és nem az egyediségünket, sokkal inkább a bonyolultságunkat fogjuk kiemelni. Az összetett rendszerek pedig megtévesztik és összezavarják a látogatókat. Ez különösen akkor igaz, ha esetleg az idősebb korosztályt célozzuk meg, számukra csak is a bevett módszerekkel érdemes számítanunk.

Azért a behatárolható szokások elég sok lehetőséget adnak nekünk arra, hogy valamiben egyediek lehessünk. Például egy-egy űrlapot nem kötelező fekete kerettel, fehér háttérrel készíttetnünk, de egy jelölőnégyzetet soha ne tegyünk a szövegezés közé vagy annak a végére ha azt el akarjuk fogadtatni a felhasználóval, mert nem fogja ott keresni ha megszokta, hogy mindig az írás elején helyezkedik el. Ez az egész webdesign dolgot, legegyszerűbben egy zene vagy videó lejátszó irányító paneljéhez lehet hasonlítani. Ha megszoktuk, hogy a négyzet a leállítás, a két függőleges vonal a szünet és jobb oldalra döntött háromszög a lejátszás, akkor ne cserélgessük ezen funkciókat fel és ne is akarjunk nekik új értelmet adni. A négyzet ne a felvételezést jelentse és a két függőleges vonal se kapcsolja ki az eszközt, hanem végezze pont ugyan azt a funkciót, mint minden más eszközön és alkalmazásban.

Hibás viselkedést eredményezhet a változás

Sokan esnek abba a hibába, hogy hibás mintákat próbálnak új funkcióként a saját oldalukba csempészni, gondolván, hogy valami újat, egyedit alkottak. Azonban a hibás feltételezések hibás működéshez és felhasználáshoz vezethetnek. Nagyszerű példa volt egy ilyen hibás működésre, amikor a leghíresebb kávézó a kávézó kereső applikációjában a szűrés mezőt a kereső mező végére helyezte. A legtöbb felhasználó pedig egyszerűen nem is találta meg, mivel megszokták, hogy ott a kereső gomb szerepel.

De ugyanilyen fontos a bannervakság jelentősége is. Az emberek ma már egyszerűen böngészés közben minden olyan elem felett elsiklanak ami kicsit is hasonlít egy hirdetési dobozra. Az agyunk tudatosan próbálja a reklámokat figyelmen kívül hagyni és az érdemi részeket keresi az oldalon. Azonban ha a webdesigner egy elemet valamiért úgy alakít ki, hogy az nagyban hasonlít egy webes reklámblokkhoz, lehet, hogy azon a felhasználók jó része egyszerűen átsiklik, mert alapos nézegetése helyett, egyszerűen átugorja azt.

Nem csak weboldalaknál, hanem appoknál is fontos ez a megszokott kialakítás alkalmazása. Volt ugyanis olyan nagy nevű cég, amelynek az applikációja a Vissza gomb szokásos helyére a bezárást helyezte valamilyen különös megfontoltságból és a felhasználók amikor reflex-szerűen vissza akartak lépni az előző oldalra, automatikusan oda kattintottak még mielőtt észre vehették volna, hogy ott bizony az alkalmazás bezárása gomb szerepel, így pedig gyorsan el is hagyták a mobilalkalmazást.

Milyen a jó és milyen a rossz webdesign?

Ma már nem is olyan könnyű rossz webdesignt készíteni, mégis valahogy egész sok, önmagát weboldal készítőnek sikerül. A többnyire megfelelő szaktudás nélkül weboldal készítők nincsenek tisztában az alapvető webes technológiák működésével és a korszerű stílusjegyekkel sem. Ami régen menőnek számított, ma már nevetségesen hat. Ilyen például a háttérben játszott zene, az animált gifek, a látogatószámlálók, a vendégkönyvek és a villogó-futó szövegek. Ezeket már csak április elsejei tréfának szokták az olyan nagy oldalak felhasználni mint a stackoverflow.com és olyan retró média kampány részeként mint a Marvel Kapitány weboldala: marvel.com/captainmarvel/

Azonban ha nem szeretnénk vállalkozásunkat közröhej tárgyává tenni és valódi megrendelőkre van szükségünk, akkor bízzuk profi weboldal készítőkre, webfejlesztőkre és webdesignerekre a honlapunk megálmodását és megvalósítását. A mai modern felületek egyszerűek, letisztultak, átláthatóak, könnyen érthetőek, egyszerű bennük a tájékozódás, más oldalak megszokott mintáit követik és gyorsan betöltődnek.

A webes külső azonban nem minden. A tartalomnak is illeszkednie kell hozzá. Legyen mindig informatív és bőséges a tartalom és lehetőség szerint heti 1-2 alkalommal blogoljunk is. Ezt aztán közösségi oldalainkon népszerűsíthetjük és a Google robotjai is érzékelik, hogy az oldalunk valóban él és az adott témakör igazi szakértője. A kereső óriás kegyeiért pedig igen kiélezett ma a küzdelem, ezért nem árt, ha olyan weboldalunk van amit könnyedén megért és nagyra értékel, hiszen annál nagyobb az esélyünk, hogy előkelő helyre sorol mindet egy számunkra fontos kulcsszóra.

Merjünk újítani, de csak átgondoltan

Összességében elmondható, hogy az emberek a megszokott módszereket szeretik, ezért ha bármit újítunk, azt csak fokozatosan tegyük és minimális mértékben. Egy összezavart felhasználónál nincs is rosszabb, hiszen tőle várhatjuk legkevésbé, hogy végül az ügyfelünkké vagy a fizető vásárlónkká válik. Fontos tehát megértenünk, hogy van lehetőségünk egyedi dizájn készítésére úgy is, hogy közben a hagyományokat és megszokásokat tiszteletben tartjuk.

Játszhatunk bátran a színekkel, a formákkal, a képekkel és a betűtípusokkal is, de az animációk és a különböző modern effektek is jó lehetőséget kínálnak arra, hogy kitűnhessünk a hasonló termékeket vagy szolgáltatásokat kínáló konkurencia weboldalai közül. Ha meg tudjuk határozni, hogy mire van szükségünk, akkor egy profi webdesign csapat a mai kornak a szellemisége szerint készíti el a tökéletes webdesign-t, amely minden eszközön remekül fog festeni, egyszerűen átlátható és minden korosztály számára megfelelően letisztult ahhoz, hogy könnyedén használhassa.



Ossza meg ismerőseivel, ha tetszett!