Az online marketing vagy más néven digitális marketing rengeteg megfogalmazás szerint magyarázható.
A legegyszerűbb és legtömörebb azonban így hangzik:
az online marketing egy olyan internetes térben zajló tevékenység, amikor az internetet használjuk fel egy adott termék vagy szolgáltatás reklámozására, ezzel pedig az eladására.
Persze, vizsgálhatjuk kicsit bővebben is. Először is ott van az online szó, amivel 2020-ban egyre gyakrabban találkozik az ember. Ez teljesen egyértelmű, az internetet jelenti, ahol napi szinten mozgunk mi is. A marketing megválaszolása már kissé nehezebb, mivel az online mellett létezik hagyományos ága is.
Mit is jelent valójában a marketing kifejezés?
A marketingnek legalább 500 különböző definíciója létezik, így nehéz lehet megtalálni a legjobbat.
Sokan az értékesítés szót kapcsolják hozzá, aminek a célja az ügyfél igényeinek a kielégítése, viszont mindig a nyereségszerzés. Egy marketingszakember mindig megvizsgálja a piacot, létrehozza az árképzési rendszert, és kitalálja, hogy a leendő vásárlók mit szeretnének. Ebből logikusan következtetünk, hogy a marketing célja a vevői elégedettség.
Ezekkel a szavakkal Peter Drucker, híres teoretikus közgazdász is egyetért, aki szerint:
a marketing fő célja megismerni az ügyfeleket, hogy a termék vagy a szolgáltatás eladhassa magát. És milyen igaza van! Mert, ha az ember úgy érzi, hogy szüksége van valamire, akkor mindenképpen meg akarja majd venni.
online marketinggel sok embert érhetünk el
Laikusokban, kezdő weboldal tulajdonosokban felmerülhet a kérdés, hogy miért van szükség marketingre. 2019-es adatok szerint a világ lakosságának 53,5%-a használja az internetet. Tavaly csupán 3,6 milliárd ember hiányzott a teljességhez, és ők is a kevésbé fejlett országokban laknak. Azonban abban biztosak lehetünk, hogy az idei adatok még ennél is magasabbak, főleg ha belegondolunk, hány ember került akár hónapokra karanténba, amikor az internet jelentette az egyetlen kiutat.
Ha csak hazai adatokat nézünk, akkor a lakosság 87%-a legalább havonta egyszer fellép a netre. Amennyiben megyénként nézzük, eltérő eredményeket kapunk, Budapesten például 96% használ internetet, Somogy megyében ez 70%.
Az online marketingre lefordítva ez annyit jelent, hogy ha érvényesülni akarunk a piacon, akkor 4-ből 5 embert elérünk az interneten, miközben hagyományos módszerekkel nem.
Online marketing előnyei
Az online hirdetés sok előnnyel rendelkezik, ha a hagyományos technikával hasonlítjuk össze. Gondoljunk csak egy autópályára kihelyezett óriás plakátra, amit minden autós lát. Mivel nem tudjuk befolyásolni, hogy kik haladjanak el mellette, így rengeteg ember látja majd, aki nem a mi célközönségünk. Ezzel csak pénzt dobunk ki az ablakon, hiszen az offline marketing általában sokkal többe kerül, mint amit az internet ad.
Az online marketing ezzel szemben teljesen testre szabható, mi döntjük el, hogy kinek szánjuk, és ezáltal könnyedén beállíthatjuk a célközönséget.
Árban is sokkal barátibb összegekért jutunk el rengeteg emberhez, így nem csoda, hogy egyre többen használják a tömegek mozgatásához. A tévés hirdetések hatékonysága is évről évre csökken, mivel az emberek megunták a rengeteg reklámot, és inkább online elérhető felületeken nézik az általuk kiválasztott filmeket.

Az online marketing hatékonysága
Persze az online marketing hatékonyságát is rengeteg külső tényező befolyásolja. Szerencsére a különböző segédprogramok, mint a Google webmester, ma már tudjuk mérni, hogy kik látják a reklámjainkat, és így korrigálhatunk. Persze, ez nem jelenti azt, hogy minden körülmények között 100% lesz az eredmény, de még így is megelőzi az offline társát.
Amikor marketinget állítunk fel, akkor az a célunk, hogy az emberek reagáljanak, kattintsanak, és eljussanak a vásárlásig.
A virtuális térben 100 emberből 1 kattintás is jó arány, miközben egy valódi boltban ez felérne a katasztrófával. Gondoljunk csak bele, hogy meddig lenne nyitva az a kereskedés, ahol a nézelődők körében csak minden századik jutna el a pénztárig. Az online térben viszont egy kattintás is jelenthet vásárlást, ráadásul javíthatunk is az eredményeken.
Viszont, felmerülhet a kérdés, hogy miként lesz az 1 kattintásból 10. A válasz pedig a mennyiség. Ha 100 látogatónál kaptunk 1 vásárlást, akkor 10 vásárlásért már 1000 látogatóra lesz szükségünk. Tehát, ha jobb eredményeket akarunk elérni, akkor nagy forgalmat kell generálnunk az oldalunkon. Mivel érhetjük ezt el? Az online marketing eszközeivel.
Az online marketing legnépszerűbb eszközei
Ha az online marketinget a főzéshez hasonlítanánk, akkor most érnénk el a recepthez. Az eladási siker, vagyis a sütemény, amit készítünk, csak akkor lesz finom, ha mindent felhasználunk, ami a receptben szerepel. Igaz, hogy rengeteg marketing eszközt ismerünk, azonban a legfontosabbakat dominálva is érhetünk el jó eredményeket.
Webhelymarketing - Saját weboldal
Ma már nem lehet elmenni a saját weboldal fontossága mellett. Mindegy, hogy kis vállalkozók vagyunk, vagy hatalmas cégek, elengedhetetlen, hogy saját oldalunk legyen. Lényegében minden itt zajlik, ide mutatnak a külsős linket, itt tudnak az emberek tájékozódni és vásárolni, itt tudjuk gyűjteni az e-maileket. A fizetett hirdetések is ideterelik a tömeget, így még nagyobb fontossággal bír a honlapunk gyorsasága és a kinézete.
Először érdemes tisztázni, hogy ki a célközönségünk, ne akarjunk mindenkinek megfelelni. Ahogy mondani szokták, aki nagyot markol, az keveset fog.
Miután pontosan tudjuk, hogy kiket akarunk elérni, akkor már elkészíthetjük a hozzájuk illeszkedő tartalmakat, designt és megfogalmazást.
Google Ads
A keresőhirdetések még mindig nem mentek ki a divatból. Magyarországon az embereket még mindig hatékonyan el lehet érni, ráadásul csak azok az emberek fognak kattintani, akiket biztosan érdekel a mi szolgáltatásunk. Eleinte drága mulatságnak tűnhet egy hosszabb ideig tartó google adwords kampány, azonban, ha jó alapokra épül, tehát megfelelően van felépítve, akkor mindig megtérül a befektetett összeg.
Facebook hirdetések
Ahogy saját honlapot, úgy saját Facebook oldalt is érdemes készíteni. Ez a közösségi oldal rengeteg változáson ment át az utóbbi években, és sajnos egyre több szigorítással találkozunk, de Magyarország még mindig ezt használja.
Könnyen be tudjuk állítani, hogy kinek szánjuk az adott hirdetéseket, és már pár ezer forintért is elkezdhetjük a vásárlók felkutatását. Érdemes addig kihasználni, amíg be nem vezetik az újabb szigorításokat.
Keresőoptimalizálás
A keresőoptimalizálás, vagy az angol és elterjedtebb nevén: SEO. A célja, hogy amikor az emberek a Google, Bing, Yandex vagy egyéb internetes keresőben kutatnak valami után, akkor a mi oldalunkat jelenítse meg a keresőmotor lehetőleg az első oldalon, de még jobb ha az első pár helyen,
így gyakorlatilag ingyenes és valóban releváns látogatókhoz juthatunk.
Ehhez mindig szükség vagy egy célcsoportra és a megfelelő kulcsszavakra is, majd minden egyes kulcsszóra külön tartalmat kell létrehozni, hogy a legelső találatok között tudjon megjelenni.
Ez a fajta online marketing ingyenes lehetőség, ráadásul jól működik, azonban van egy lényeges hátránya. Rengeteg időt és energiát igényel, és mindig hosszútávon fog működni. Azonban mindenképpen megéri, mert a fizetett elérésekkel szemben ez állandóan biztosítja majd az alap forgalmat.
Tartalommarketing
A tartalommarketing szorosan kapcsolódik a keresőoptimalizációs tevékenységünkhöz. Itt egy olyan stratégiáról beszélünk, amikor a bejegyzéseken keresztül valódi és értékes információt adunk át, ami nem feltétlenül ösztönzi vásárlásra az olvasót. Ma már az emberek nem szeretnek mindenhol reklámokkal összefutni, ezért ez a módszer dinamikusan tör előre, ráadásul
a keresők is díjazzák a törekvéseinket és értékes helyezéseket nyerhetünk a rendszeres, informatív cikkírással.
A valóságban úgy képzelhetjük el, hogy adott weboldalunk mellett külön blog menüpont van, ahol megválaszolunk kérdéseket az általunk vásárlásra kínál szolgáltatáshoz kapcsolódóan. Ennek a legfontosabb hozadéka a látogatói bizalom elnyerése, ami növelheti a termékünk vagy a szolgáltatásunk íránti érdeklődést. Ez a tevékenység a marketing szövegírás egyik fontos részét képezi.
E-mail marketing
Ez a marketing eszköz biztos pont lehet a weboldalunk életében, akkor is működni fog, ha a közösségi média oldalai változnak körülötte. A lényege, hogy valamilyen módszerrel rávegyük a látogatókat arra, hogy megosszák velünk az e-mail címüket, és ezután hírleveleket tudunk nekik küldeni.
Fontos, hogy olyan címeket szerezzünk meg, akik tényleges feliratkozók, ne például az ismerőseink listáját kezdjük el használni.
Ráadásul csak akkor fog tényleges adatokat elérni, ha nem kéretlen reklámlevelekkel árasszuk el őket (SPAM), hanem az üzeneteink tényleges információt tartalmaznak, és hasznosnak bizonyulnak.
Az így kiépített közösség hamarabb fog vásárolni is, mivel eleve azért iratkoztak fel, mert érdekli őket a szolgáltatásunk vagy termékeink.
Bannerek
A Display hálózat folyamatosan csökkenést mutat, azonban sok cég még mindig használja. Jó eszköz arra, hogy ismeretséget építsünk fel, ráadásul a banneres hirdetések nagyszerű forgalmi források lehetnek. A lényege, hogy mindig jól célzott és minőségi tartalmat építsünk fel, mert akkor jó eredményeket fogunk elérni. Szerencsére a Google kifinomult beállításokat nyújt, így az online hirdetésünk a már meglévő látogatóinknak, vagy azokat is megtalálhatjuk, akik jelenleg a konkurenciánál vannak.
Dinamikus remarketing
Ma már minden fogyasztó elvárja, hogy számára releváns hirdetéseket lásson, ehhez pedig a remarketing a tökéletes megoldás.
Az online marketingben ez az egyik leghatékonyabb megoldás akkor, ha webshoppal rendelkezünk. Minden esetben tanulmányozni kell a fogyasztónak az érdeklődését, hogy milyen termékeket nézett meg, esetleg mit tett bele a kosárba. Ha ennek az információnak a birtokában vagyunk, akkor ezután hasonló reklámokat tudunk neki adni.
Ráadásul az embereket sokszor egy adott időtartamon belül ugyanaz érdekli, így még könnyebben tudjuk elkészíteni az aktuális reklámjainkat.
Blogolás
Tartalom nélküli bejegyzések és hirdetések készítése ma már egyenlő a pénzkidobással. Rohanó világban élünk, ahol ki kell tűnni a többiek közül, ráadásul hasznos információt kell átadni a vásárlónak, ha azt akarjuk, hogy velünk maradjon.
Minden nagyobb cég tudja, hogy tartalom nélkül nem fognak nőni az eladások, így kénytelenek a régi blogoláshoz visszatérni. Sok vállalkozásnak se ideje, se specialistája nincsen, ilyenkor azonban fizetni kell a blogon megjelenő szövegért. Nem éri meg ennél a pontnál spórolni, mivel a valós tartalom több vásárlót fog eredményezni.
PR cikkek röviden annyit tesznek ki, hogy a saját tartalmunkat sikerül megosztani egy sokak által olvasott újságban vagy blogon.
Amennyiben sikerült körülhatárolnunk a saját célcsoportunkat, és pontosan meg tudjuk állapítani, hogy kiket keresünk, akkor nekiállhatunk a média tulajdonosok vagy ügynökségek felkutatásának, újságokat és bloggereket kereshetünk fel.
Vannak drága PR cikkek, ugyanakkor találni fogunk olcsóbb és együttműködőbb megoldásokkal is.
Érdemes külön megemlíteni az Instagram erejét, ami kezdi kiszorítani a Facebookot a ringből. Ez az applikáció gyorsan növekszik, így jó, ha még időben kitanuljuk a működését. Minden jel arra mutat, hogy évek múlva nem fog olyan jó adatokat nyújtani, mint manapság, így az Instagram most az igazi aranybánya, legalábbis azoknak, akik jó tartalmat készítenek.
Melyik marketing eszközt válasszuk?
Most csak az kérdés maradt, hogy melyik online marketing eszközt használjuk mi. Az igazság az, hogy akik mindenből próbálnak egy kis szeletet kivágni, azok nem olyan sikeresek, mint akik egy vagy két pontra fekszenek rá. Érdemes először saját magunkat megvizsgálni, hogy a mi képességeink melyik kategóriába illenek be.
Ha rendelkezünk pénzzel, és gyorsan akarunk eredményeket, akkor a fizetett hirdetések fogják a tömeget megmozgatni. Ha úgy érezzük, hogy az írás a mi erősségünk, akkor a blogolás és a keresőoptimalizálás lesz a mi utunk. Amennyiben el akarjuk kerülni a függést, és biztosra akarunk menni, hogy a vásárolóink mindig értesülnek a legújabb ajánlatunkról, akkor az e-mail csatornánkat kell kiépíteni. Sokan a nyüzsgést szeretik igazán, így minden pillanatban megállják a helyüket a közösségi média oldalakon.
Nincsen sem kimondott, sem leírt szabály arról, hogy melyik eszközt mivel tudjuk kombinálni. Viszont még a rengeteg kidobott pénz, idő és energia befektetés előtt döntsük el, hogy ne később kelljen a 0-ról elindulni.
Ha valaki egy titokra vágyik, esetleg egy biztosan működő tippre, akkor az az elhivatottság és a kitartás.
Ne adjuk fel, ha az első pár hónapban nem érjük el az általunk megálmodott nagyságokat. A folyamatos és minőségi munka időt vesz igénybe, de amikor eljutunk odáig, akkor senki nem tud majd megállítani.