Google Analytics használata - alapok, tippek és tanácsok

Analitika fontossága Oldalmegtekintések Dimenziók Szegmensek Látogatók User Flow Célok Összegzés

Bárki, aki már foglalkozott weboldal készítéssel vagy ő maga üzemeltet egyet, az biztosan hallott már a Google Analytics szolgáltatásról, amely a világ legismertebb webes szolgáltatásainak egyike. A Google 2005 óta elérhető ingyenes eszköze, a weboldal látogatókról készít igen részletes és pontos statisztikát és elsődleges feladata, hogy a webmestereket segítse a minél jobb weboldalak készítésében és üzemeltetésében.

Az internetes eszköz segítségével olyan fontos információkat tudhatunk meg, mint, hogy honnan érkeztek a látogatók, mennyi időt töltöttek az egyes oldalakon, földrajzilag honnan nézték meg az oldalt vagy, hogy milyen a visszafordulások aránya.

Miért olyan fontos számunkra a weboldal analitika?

A Google által szolgáltatott felület rengeteg hasznos információt, adatot, statisztikát és diagramot tartalmaz egy könnyen átlátható felületen. Azonban a letisztult külső mögött, egy igen komoly rendszer bújik meg, amely minden weboldal tulajdonost képes hasznos információkkal ellátni számtalan speciálisan beállítható módon is. Bár a funkciók elérését és a portál használatát csak rendszeres használatával ismerhetjük ki igazán, annak elsajátítása után képesek leszünk a vállalkozásunk számára hasznos információkat is összegyűjteni, amelyeket hasznosíthatunk a szolgáltatásaink vagy áruink értékesítéséhez.

Google Analytics használata - weboldal analitika

Google Analytics használata - weboldal analitika

A különböző eszközök segítségével megérthetjük, hogy hogyan érik el a látogatók az oldalunkat, vagyis nem csak arra vonatkozóan kapunk választ, hogy melyik hivatkozásra vagy milyen kulcsszavas keresés után érkeztek hozzánk, hanem azt is, hogy milyen eszközről, milyen operációs rendszerről, milyen felbontás mellett tették mindezt. Ezek az adatok pedig csupán az analitikai eszköz jéghegyeinek csúcsai. Hiszen az adatok alapján képesek vagyunk meghatározni a forgalmi forrásokat és megtudhatjuk, hogy mire keresnek rá a felhasználók az oldalunkon. Mindezt demográfiai adatokkal kiegészítve. Azt adatok fényében azt is mérlegelhetjük, hogy miért pont a legnépszerűbb oldalra érkeznek a látogatók és hogy mikor és miért hagyják el az oldalunkat. Így lehetőségünk van különböző figyelemfelkeltő hirdetéseket, akcióra való felhívásokat és kampányokat is tesztelni az oldalunkon belül, hogy minél nagyobb profitot termelhessen az számunkra.

Tudnunk kell értelmezni a különböző számadatokat

A Google Analytics egy nagyszerű eszköz oldalunk monitorozására, ám a legtöbben mégis csak egyetlen egy számot figyelnek rajta, azt, hogy mennyi volt a látogatók száma naponta, hetente vagy havonta. Ez azonban csak egy tájékoztató jellegű adat. Ennél sokkal mélyebbre is áshatunk a statisztikai adatok sűrűjében.

Oldalmegtekintések értelmezése

Már önmagában ez a szám is lehet csalóka, hiszen az oldalmegtekintések száma alatt, azokat a látogatásokat is figyelembe veszi a rendszer, amikor egy látogató egymás után kétszer is ugyanazt az oldalt tölti be, így az Egyedi oldalmegtekintések sokkal relevánsabb ilyen szempontból. Ezek a számok azonban csak azt mutatják meg, hogy mennyire népszerű és látogatott az oldalunk, a miértekre és hogyanokra nem ad választ és látogatóból sem konvertálható általa vásárló.

Dimenziók használata

Ahhoz, hogy komplexebben értelmezhessük a gyűjtött adatokat, különböző dimenziókat hozhatunk létre és különböző vizsgálatokat készíthetünk a számadatokból. A közönségünk demográfiai adatait például a Földrajzi adatok alatt találjuk, az oldalra érkezők forrásának adatait pedig a Hivatkozók menüpontban az Ügyfélszerzés → Minden forgalom alatt. A visszafordulási arány is jelentőséggel bír, így azt is érdemes megtekintenünk minden alkalommal. Ezt a Viselkedés→ Webhelytartalom → Minden oldal menüpontokon keresztül tehetjük meg. Ezek egymással kombinálhatóak is, így például másodlagos dimenzióként megadhatjuk a forrást/médiumot, így forrásonként megkapjuk a legnépszerűbb oldalakat.

Google Analytics használata - dimenziók használata

Google Analytics használata - dimenziók használata

szegmensek létrehozása

Még részletesebben figyelhetjük a látogatóink mozgását és tevékenységét, ha a számunkra fontos célközönséget Új Szegmensként felvisszük. Itt megadhatunk akár látogatói kort, böngészőt és nyelvet is. Így akár egy-egy célcsoportra vonatkozó adatokat is leszűrhetünk az oldallátogatottsági statisztikáinkból.

A szegmensek segítségével még pontosabb képet kaphatunk látogatóinkról. Ha mélyebben bele akarjuk magunkat ásni a szegmensek világába, akkor a Google hivatalos dokumentációban olvashatunk róla.

A Google Analytics tehát segít igen mélyre merülni a weboldal közönségének megismerésében. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy az ilyen összetett viselkedések alapján csak igazi gyakorlattal és hozzáértéssel lehet felelősségteljes, profitorientált, weboldal vagy tartalom fejlesztő és módosító döntéseket hozni.

Szegmensek létrehozása, használata

A szegmensek eléréséhez menjünk a Közönség → Áttekintés részhez. Ha itt nem látjuk egyből az nem a mi hibánk. Kicsit el van rejtve. Szürkével a lap tetjén a "Minden felhasználó" rész mellett találunk egy "Szegmens hozzáadása" lehetőséget.

Google Analytics - Szegmens létrehozása, használata

Google Analytics használata - szegmensek hozzáadása

A Google Analytics fejlesztői voltak olyan rendesek és létrehoztak pár előre beállított szegmenst, hogy nekünk könnyebb dolgunk legyen. Ilyenek például:

  •  Keresési forgalom
  •  Mobil- és táblagépes forgalom
  •  Táblagépes és asztali számítógépes forgalom
  •  Vásárlók
  •  Új felhasználók
  •  Konvertálók

Ha fenti lehetőségek közül egyik se nyerte el a tetszésünket vagy csak szeretnénk saját szegmenest készíteni, akkor "Új szegmens" gombbal ezt megtehetjük.

Google Analytics - Új szegmens létrehozása

Itt aztán rengeteg lehetőség közül lehet válogatni. Be lehet állítani a látogatók korát, nemét, milyen böngészőben nézték és még rengeteg mindent. A lehetőségek száma szinte korlátlan.

Ami érdekesség, hogy a jobb oldalon található egy összefoglaló ábra, ami egyből mutatja is számunkra, hogy a látogatók hány százalékára igaz amit beállítottunk.

Érdemes erre is egy-két napot rászánni az életünkből.

honnan érkeznek a látogatóink?

Nyílván mindannyian kiváncsiak vagyunk, hogy a látogatóink honnan és milyen csatornákon keresztül érkeznek hozzánk.Ez nemcsak azért jó, mert elégedetten nyugtázhatjuk, hogy egy adott hírdetésre mennyi látogatónk jött, hanem azért is, mert kideríthatjük, hogy hól úszik el a pénzünk vagy mik azok az ügyfélszerzési módszerek, amikkel többet érdemes foglalkozunk.

Google Analytics használata - honnan érkeznek a látogatók

Google Analytics használata - honnan érkeznek a látogatók

Például, ha kevés látogató jön a Google keresőből, de mellette rengeteg pénzt költünk hirdetésekre, akkor érdemes lenne  weboldalt átnézni, esetleg felújítani vagy több a látogatók számára releváns tartalommal megtölteni (pl.: blog-ot indítani).

Ezt a funkciót az Ügyfélszerzés → Minden forgalom → Forrás/médium menüpont alatt lehet elérni.

Felhasználói munkafolyamat figyelése (user flow)

Ha pontos képet szeretnénk arról kapni, hogy a felhasználók milyen útvonalat járnak be miután a weboldalunkra érkeztek és hol veszítjük el őket, akkor a Felhasználói munkafolyamatra lesz szükségünk. Ezt a Közönség → ​Felhasznlálói munkafolyamat menüpont alatt találhatjuk.

Google Analytics - Felhasználói munkafolyamat figyelése (User flow)

Google Analytics használata - user flow

Amint látható ezen az ábrán országok szerinti lebontásban jelennek meg az oldalra érkező látogatók, így ha többnyelvű oldalunk van és az egyes országok közönségeire vagyunk kiváncsiak, akkor külön őket is tudjuk vizsgálni.

De vajon mit jelentenek a zöld és piros színek? A zöld szín a munkameneteket jelölik, míg a píros a lemorzsolódást, vagyis, hogy mennyi látogatót veszítettünk el. Segítségével jól meg tudjuk határozni, hogy melyik az a pont, ahol a legtöbb látogatót elveszítjük. Érdemes ezeket az oldalakat felhasználói szemszögből átvizsgálni, hogy csökkentsük az elveszített látogatók számát.

Érdemes sokat vizsgálni ezt a diagrammot, sok hasznos információt tudunk kinyerni belőle. Jó hír, hogy további szűréseket is végezhetünk, hogy jobban tudjuk pontosítani a számunkra szükséges információkat. Lehetőség van dimenziók kiválasztására és szegmensek hozzáadására is. 

célok funkciója és jelentőse a google analyticsben

Szeretnénk egy adott művelet végrehajtását mérni az oldalon és a lehető legegyszerűbben megjeleníteni? Ezt könnyen megtudjuk tenni, ha létrehozunk a Google Analytics segítségével. A célok nem mások, mint konverziók (a látogatók által végzett bizonyos műveletek) teljesülése.

Mik lehetnek ezek a konverziók vagy célok:

  •  Hírlevélfeliratkozás teljesülése
  •  Kapcsolati vagy ajánlatkérés űrlap sikeres kitöltése
  •  E-kereskedelem esetén a vásárlás

Mint láthatjuk a célok elengedhetetlenek, ha komolyabban akarunk foglalkozni a weboldalunkkal vagy webshopunkkal. Gondoljuk végig, hogy mit szeretnénk elérni a weboldalunkkal és aszerint állítsunk be célokat. Én például az ajánlatkérésre állítottam be egy célt, hiszen a weboldalam fő célja vagyis konverziója az, hogy minél több ajánlatkérés érkezzen hozzám.

A fentiek ellenére nagyon sokan nem használják a Google webes analitikának ezt remek lehetőségét. Ennek egyik oka az, hogy nem tudják hogyan kell beállítani, a másik pedig az, hogy nem tudják, hogy mit állítsanak be célnak.

Az utóbbin nem tudok segíteni, de azt megmutatom, hogy hogyan kell célt beállítani.

Célok beállítása a Google Analyticsben

Célok beállítása az Adminisztrációs felületen történik, amit a bal oldalon a lap alján egy fogaskerék ikon is jelez. Ha erre rákattintunk, akkor 2 oszlopot fogunk látni. Mivel célokat az egyes nézetekhez tudunk beállítani, ezért számunkra az utolsó oszlop lesz most fontos.

Célok beállítása a Google Analyticsben

A weboldal analitikában a célok rész alatt láthatjuk az eddig beállított célok és hogy mennyit tudunk még felvenni. Összesen 20 darab áll rendelkezésünkre, ami általában elég szokott lenni.

Annak függvényében, hogy egy új célt szeretnénk felvenni, vagy egy már meglévőt szeretnénk módosítani, válasszuk az "Új cél" beállítását vagy szerkesszünk egy már meglévőt.

Új cél beállítása a Google Analytics rendszerben meglehetősen egyszerű, de annál több lehetőséget rejt magában. Számos sablon közül választhatunk, amik a legtöbb igényt kielégítik (pl.: Kapcsolatfelvétel).

Mézzük egy egyszerű példát, amit valószínűleg a legtöbben fognak használni: állítsunk be egy célt, ami azt méri, hogy mennyien töltötték ki az üzenetküldő űrlapot vagy más néven formot.

  •  Mivel ez egy kapcsolatfelvétel, válasszuk a "Kapcsolatfelvétel" sablont az Érdeklődési kör alatt.
  •  Lépjünk a következő beállítási lehetőségre (folytatás)
  •  Itt válasszuk a "Cél" lehetőséget, mivel a célunk az lesz, hogy számoljuk az adott URL-re érkező látogatókat. Tehát szükségünk lesz egy külön köszönő oldalra.
  •  Menjünk tovább (folytatás)
Új cél létrehozása a Google Analyticsben
  •  Az "Egyenlő" az URL-re vonatkozik. Be kell írnunk a pontos URL-t, ami a céloldalunk lesz.
  •  Nincs is több lépés, el is menthetjük.

Mint látható ez sem túl bonyolult a Google Analyticsben. A többi cél beállítása is hasonlóan rövid és egyértelmű lehetőségekből áll.

A lényeg a részletekben rejlik!

A Google Analytics tehát egy igen összetett, nagy tudású rendszer, amit csak sok gyakorlással sajátíthatunk el, így kezdőként érdemesebb inkább profi csapatra bízni az adatok kiértékelését. Az információk ugyanis rendkívül sok területen lehetnek hasznosak a vállalkozásunk számára.

Egyrészt segít a tartalomfejlesztés szempontjából, másrészt a weboldal fejlesztési irányainak meghatározásában és a célközönségünk viselkedésének megértésében, de a keresőoptimalizálásban is nagy segítséget nyújt.

A különböző mutatók segíthetnek számos területen, így újabb partnereket szerezhetünk, ha elmélyítjük a kapcsolatunkat a legnépszerűbb hivatkozóinkkal, de javíthatjuk a felhasználói élményt és a webdesignt is a viselkedésekből leszűrt adatok alapján. Megtudhatjuk, hogy hányan látogatják oldalunkat okostelefonról, hányan használnak elavult böngészőt vagy milyen százalékban látogatják meg külföldiek a webáruházunkat. Ezek az információk segíthetnek szélesíteni az üzleti logikánkat és hatással vannak a webfejlesztésre is. A Felhasználói munkafolyamatok pedig egy-egy csoport viselkedését és mozgását reprodukálja látványosan, könnyen áttekinthetően.

A Google a keresők barátja, a Google Analytics pedig a weboldal tulajdonosoké!

Összegezve tehát, egy olyan ingyenes rendszert kaptunk a Google-től, amit talán sokan egyszerűen ki sem tudunk használni. Pedig a mélyre ásó adatok képesek az egész üzletünket felvirágoztatni, ha megfelelően értékeljük ki őket és értelmezzük azok üzenetét. Az analitikus eszközt pedig folyamatosan kell nyomon követnünk a változtatások után is, hiszen innen kapunk majd visszajelzést arra vonatkozóan, hogy a feldolgozott adatok alapján véghez vitt módosítások, valóban eredményesek-e.

Érdemes sok időt szánni a rendszer elsajátítására, mivel egy kisebb beállításon is múlhat, hogy még jobban tudjuk növelni a bevételeinket az oldalunkon. Persze az sem probléma, ha egy cégvezetőnek ilyenre nincs ideje, hiszen ez elsődlegesen nem az ő feladata.

Ilyen esetben nyugodt szívvel bízza megfelelő szakemberre az oldal statisztikai adatainak kiértékelését, hogy valós, átfogó képet kaphasson az oldalra érkező látogatók viselkedéséről és megfelelő iránymutatást kaphasson a sikerekben gazdag jövőre nézve.


Ugye Ön is azt szeretné, ha weboldala szakértő kezekben lenne?

Weboldal karbantartás