Mit jelent a visszafordulási arány a weboldalnál?

Mi az a visszafordulási arány Baj-e a magas arány Hogy javíthatunk rajta

Nagyon sok téves elképzelés él a visszafordulási arányról. Maga ez a két szó elég negatív csengéssel bír, így sokan azt hiszik, hogyha a Google Analyticsben ez a szám magas, akkor az rosszat jelent. Valóban így van? Nem feltétlenül.

MI AZ A VISSZAFORDULÁSI ARÁNY?

Első körben tegyük tisztában, hogy mit jelent a visszafordulási arány vagy idegen szóval Bounce Rate. Röviden ez azt a százalékot mutatja, amikor a látogatók egyetlen weboldal megtekintése után kilépnek a honlapból. Az alap definíció ennél bonyolultabb, de ez a lényege és így talán sokkal érthetőbb.

Így még mindig elég ijesztőnek hangzik, hogyha valakinél magas ez szám. Ez baj? Ettől még lehet sikeres és jó weboldalunk? Nem tudok megnyugtatni senkit. A válaszom talán.

Általánosságban elmondható, hogy a visszafordulási arány, akkor jó ha 60% körül mozog.

BAJ-E A MAGAS VISSZAFORDULÁSI ARÁNY VAGY SEM?

Nem biztos. A definíció szerint ez az egy oldal meglátogatása utáni kilépést jelenti. Tehát "csak" annyit, hogy a látogató nem néz meg 2 vagy több oldalt. Ez nem biztos, hogy baj. Attól függ mit szeretnénk elérni az adott oldallal, ahová a látogató érkezik.

A fő probléma a visszafordulási aránnyal, hogy a google nem nézi, hogy az adott látogató mit csinált az oldalon, görgetett, elolvasta-e a szöveget vagy csak egyszerűen bezárta, hanem elénk dobja egy értéket. Szegény felhasználó, aki nem webes, meg rosszul érzi magát és nem tudja eldönteni, hogy most jó-e az oldala vagy sem.

Legjobb lesz, ha nézünk egy-két példát, ami alapján már mindenki el fogja tüdni dönteni, hogy a weblapjához rendelt bounce rate magas vagy sem.

LANDING PAGE VAGY FOGADÓ OLDAL

Ezek az oldalak arra szolgálnak, hogy az olvasó valamilyen cselekvésre ösztönözzük. Például az adott oldalon vegyen meg valamit vagy iratkozzon fel egy hírlevélre.

Általában ezek a cselekvésre ösztönző gombokat vagy űrlapokat rengeteg szöveg előzi meg, ami arra szolgál, hogy meghozza a látogató kedvét. Ez vagy sikerül vagy nem? Ha minden jól megy, akkor kitölti az űrlapot vagy megveszi a szolgáltatást. De akkor se mindenki. Örülhetünk, ha egy kis százaléka a felhasználóknak.

Mivel a fogadó oldalakat úgy kell kialakítani, hogy innen ne lehessen tovább menni, így a legtöbben vagy kilépnek innen vagy ha kitölt egy formot és esetleg újratölt az oldal, akkor meglátogat egy újabb oldalt (köszönő oldal). Tehát itt a visszafordulási arány itt majdnem 100%-os. Baj? Dehogy is. Ennyinek kell lennie.

TIPIKUS KEZDŐ OLDAL

A honlap legmeghatározóbb része a főoldal. A legtöbb látogató ide érkezik meg és innen megy tovább az aloldalakra, attól függően, hogy mi érdekli őt. Itt nem nehéz kitalálni, hogy a magas visszafordulási arány elég nagy bajt jelent. Természetesen akkor ha nem egyoldalas weboldalunk van.

Teljesen mindegy, hogy a látogatók végignézték-e az oldalt vagy sem, ha a nagy részük csak a kezdőoldalt nézte végig az számunkra gond.

BLOG ALOLDALA

Ha valaki blogot vezet, akkor az arra számít, hogy a goolge kereső segítségével az olvasók a megfelelő kúlcsszó beírása után az ő oldalukra érkezik. Ilyenkor egy bizonyos információ érdekli a látogatót, tehát nagy valószinűséggel nem fog másik linkre átkattintani. Ha nagyon jó cikket írtunk, akkor esélyes, hogy lesz aki a többire is kiváncsi lesz, de ez lesz a kevesebb.

A blogokra még továbbá jellemző, hogy van kialakult olvasótáborúk, akik a legtöbb cikket már olvasták és ha megjelenik egy új, akkor csak aztr fogják megnézni.

Tehát ha itt is magas lehet a bounce rate az nem probléma. Ha meg nem, akkor annak csak örülhetünk.

HOGY JAVÍTHATUNK RAJTA?

A nagy bounce rate több mindentől függhet. Most azokat az eseteket vizsgáljuk, amikor a weboldal hiábja a magas érték forrása.

  •  Lassú betöltődési idő: A látogató nem várja meg amíg betölt az oldal és bezárja vagy elnavigál az oldalról. Célszerű optimalizálni a képeket, kódot és csökkenteni a betöltödési időt.
  • Kevés információ: A látogató megérkezik az oldalunkra és nem tudja, hogy mivel is foglalkozunk. 
  •  Rossz felépítés: Ez a leggyakoribb. Lehet, hogy az olvasót érdekelnék a többi oldalak is, de a nagy káoszba nem találja meg őket. Ilyenkor érdemes az oldalt átalakítani. Ha szükséges, akkor teljes redesignba is el kell gondolkodni. 
  • Elavult honlap: Kapásból rengeteg ügyfelet veszítünk, ha a weboldalunk nem reszponzív és így mobilon nem használható. De akkor miért is maradna a weblapunkon? Ez akkor is igaz, ha elavult kódolást használunk és nem alkalmazzuk azokat az ügyfélmegtartó technikákat, amikkel sikeresebbek lehetünk. 
  •  Nem megfelelő célcsoport: Ez az eset a legrosszabb. Olyan emberek tévednek a honlapunkra, akiknek nem tudjuk eladni a szolgáltatásunkat. Ez hibás koncepció eredménye. A holnap teljes újragondolása kell.
  •  Nem megfelelő tartalom: Érdemes időről időre újabb tartalmakat feltölteni az oldalra vagy csak a régieket átírni. Próbljunk a látogatók fejével gondolkodni és ne minél hamarabb túlleni rajta.
  •  Idejemúlt design: A legtöbb weboldal ebbe a kategóriába esik. Egy új design vagy csak pár kisebb-nagyobb átalakítás csodákra képes. Folyamatosan teszteljük az új elemek és a változtatások hatásait.

Látható, hogy a döntés a miénk. Mindenre van megoldás. Nem hoz elég látogatót a weboldal vagy csak van és semmi haszna nincsen? Keressen meg és tegyük eredményessé együtt a weblapját.