Napjainkban elengedhetetlen fontossággal bír az interneten való jelenlét. Bátran kijelenthetjük, hogy akit nem lehet megtalálni a keresőben, az nem is létezik. A kis vállalatok is kénytelenek felköltözni a netre, ahol meg kell küzdeniük az elérésekért. Ahhoz, hogy minél több ember látogasson egy oldalra, több féle trükk is létezik, azonban a maradásért gyakran egy nagyon egyszerű szempont, a webdesign is felelős.
Mi az a webdesign?
A legtöbb marketing szakember egyet ért azzal, hogy amit a szemünk újra és újra lát, azt az agyunk akarni fogja. Erre a nagy igazságra építenek sokan, és pont ezért jelent meg a webdesign fogalma is. Ha röviden akarnánk megmagyarázni, akkor csak le kell fordítani a szavakat: web design, vagyis honlap design.
Az internetes felületek kinézetét sok minden befolyásolja, és ennek a megtervezését nevezzük webdesign-nak. Ez eleinte csak az asztali gépekre tervezett formátumot jelentette, azonban ma már a mobilok sem maradhatnak ki, hiszen a világ, és így Magyarország lakosságának a legnagyobb része is már a telefonján kutat és olvas.
Miért fontos a webdesign?
Az emberi szem általában keresi a szépet, de a logikusan felépített tartalmat is. Az apró betűk, vagy az egymáshoz tapadó végeláthatatlan sorok csak megijesztik a látogatót. Általában, amikor keresünk valamit, akkor azt azonnal meg akarjuk találni, nem szeretünk menüről menőre átnyálazni egy oldalt. Ha pár másodperc alatt nem kerül a szemünk elé, akkor továbbállunk.
A jó webdesign bizalmat kölcsönöz az olvasónak, segíti a navigálásban, és vonzóvá teszi számára a tartalmat.
Mitől lesz jó egy honlap kinézete?
Vannak olyan kimondatlan web design ötletek, amik minőségi kinézetet adnak az oldalunknak. Ha ezeket betartjuk, akkor egy minimalista kinézettel is megnyerhetjük a vásárlók szívét.
Ráadásul ezeket a pontokat azok is be tudják tartani, akik nem tanulták a webdesigner mesterséget.
- Tipográfia
- Térközök
- Színek
- Képek
Vizsgáljuk meg őket egyenként!
Webtipográfia
Lehet, hogy mi is találkoztunk olyan weboldallal, ahol az ékezetes magánhangzók más betűtípussal jelentek meg, mivel nem támogatta a magyar ékezeteket. A jól kiválasztott tipográfia megjelenik az oldal nevében, leírásában, a menüpontokban és a bejegyzéseknél is.
Nem mindegy, hogy egy lassan felépülő összhangot látunk, vagy az összevisszaságot. Ugyanilyen fontos a megfelelő méretek kiválasztása is, hogy ne fáradjon tőle a szem, hanem inkább olvastassa magát. A betűtípust az is befolyásolja, hogy milyen célközönségnek szánjuk a termékeinket, mivel a férfiak és a nők is más formákhoz vonzódnak.
Térközök
A betűk után a következő, amit egy olvasó lát, az a sorok között kihagyott helyek, bár ugyanez érvényes a bekezdésekre is. Igaz, hogy a vásárló nem direkt fog visszalépni, ha nem jó sorközöket használunk, viszont nem akarja majd elolvasni a bejegyzéseinket.
A titok a nagy helyek beütemezése, ami ösztönöz arra, hogy tovább olvassunk.
Úgy is mondhatnánk, hogy a webdesign akkor jó, ha szellős.
Színek
Nem mindegy, hogy milyen színeket használunk a honlapon. Ezt a döntést rengeteg dolog befolyásolhatja. Újra meg kell említeni a célközönségünket, hiszen a férfiak szeretik a sötétebb árnyalatokat, a nők pedig a lágy színeket.
Nem mindegy az sem, hogy milyen terméket kínálunk eladásra, így egy kisbaba bolt alkalmazhatja a rózsaszínt és a kéket, miközben egy kertészet használhat zöldet.
Furcsa lenne, ha a kertészet lenne rózsaszín, a bababolt pedig csak zöldet használna. A komplementer, vagyis az egymást kiegészítő árnyalatok is jól teljesítenek, mivel összhangot teremtenek, és kellemes ránézni.
Képek
Egy kép többet mond ezer szónál, azonban ez akkor is igaz, ha homályos. Mindig figyeljünk arra, hogy minőségi fotókat töltsünk fel, mert a rossz minőségű képek inkább csak ártanak nekünk. Az sem mindegy, hogy honnan töltjük le a fotókat.
Ha nem rendelkezünk megfelelő képekkel, akkor jó megoldás lehet, ha tudjuk, hogy honnan tölthetünk le jogtiszta és ingyenes képeket.
Alapvető webdesign hibák, amiket kerülnünk kell
Most, hogy tudjuk, mitől lesz jó egy weboldalt, muszáj azt is megvizsgálni, hogy mit kell mindenképpen kerülnünk. Összegyűjtöttük a legfontosabb 10 pontot.
1., Unalmas idejemúlt kinézet
A vizuális hibák gyakori eleme a tömött, összefüggő szöveg. Internetes felületen az unalom egyenlő azzal, hogy az olvasó kilép a honlapunkról. A se eleje, se vége szövegek csak a helyet foglalják, a látogató már az előtt unná, hogy belekezdett volna. Sokan megszokták, hogy milyen lapon írni, azonban az internet teljesen működik.
Ehhez adódnak hozzá a mobilbarát megjelenítések, ahol még a rövidebb bekezdések is egész oldalasnak tűnhetnek. Bátran szórjuk az entereket a szövegben, használjunk jó sorközöket és térközöket. Nyugodtan legyen dőlt, vagy félkövér néhány mondat, és legyünk bőkezűek a kiemelésekkel.
Az írói stílus szintén ide tartozik, hagyjuk a fennköltséget a költőkre, fogalmazzunk tömören, érthetően és frappánsan.
2., sebesség
Ez a pont nemcsak a vizuális hibákhoz illik, azonban az olvasó igenis látja a hibát. Rákattint valamelyik menüre, vagy cikkre, és az lassan kezd tölteni. A mai emberek folyamatosan rohannak, nem lesz 5 másodpercük, hogy megvárják minden egyes klikk betöltését, ezért nagyon fontos figyelni a honlap sebességére.
3., érzelmek
Bár a legtöbben tagadják, de még mindig az érzelmeik szerint vásárolnak. Ha a mi weboldalunk nem vált ki érzelmeket senkiből, akkor csak egy lesz a sok közül, és gyorsan a feledés homályába merül. Azért, hogy ezt a hibát elkerüljük, több mindennel is tudunk játszani. Először is ott van a képek ereje, amihez minőségi és érdekes fotókra van szükségünk. Fontos az cikkek stílusa is, ne lassú monológ legyen, hanem frappáns, néha akár vicces is. Végül a színekre figyeljünk, ne legyen se túl harsány, se túlságosan visszafogott.
4., Célcsoport
Fentebb már említettük, de muszáj visszatérni ide, mert ezen áll vagy bukik az üzletünk. Nincsen olyan, hogy valami mindenkinek tetszik.
Amikor a honlap tulajdonosok azt ecsetelik, hogy a célcsoportjuk 1 és 65+, akkor igazából nincsen célcsoportjuk.
Ezt hosszas kutatás előzi meg, tudni kell, hogy ki fog ellátogatni az oldalunkra, hány évesek, mi érdekli őket, van-e gyerekük. Biztosan mi sem akarnánk vadászkést eladni az ovis témákban olvasó anyukáknak.
5., Önreklám
Találkoztál már olyan oldallal, ahol az első klikk után hosszú és unalmas szöveget volt arról, hogy adott tulajdonos milyen nagyszerű versenyeket nyert meg, és milyen sikeres? Én igen, és egyáltalán nem ezt kerestük.
Az olvasó egy jól meghatározott céllal keresi fel weboldalunkat! Ha nem kap választ a kérdésére, akkor másik oldalon keres megoldást.
Persze, tarthatunk egy Rólunk fület, ahol a kíváncsiskodók megismerhetnek, mert ide úgyis csak az fog ellátogatni, akit tényleg érdekel.
6., Rossz keresők
Minden honlapon van egy nagyító, amibe szavakat vagy kifejezéseket lehet beleírni. Azonban, ha folyamatosan találat nélkül hagyjuk az olvasót, akkor másfelé fog nézni. Nem engedhetjük meg, hogy a kertészettel foglalkozó honlapon az ásó szóra ne ugorjon fel semmilyen találat.
Sajnos gyakori hiba az olyan találatok, amiknek semmi közük sincsen a kereséshez. Azt is kerüljük, hogy két bejegyzés között három reklám legyen, mivel ez zavaró és egyszerre idegesítő.
7. Hibás szűrők
A rossz kereső után a hibás szűrők alkalmazása is gondot okozhat. Ez kétélű fegyver, mivel segítő szándékkal készülnek, azonban visszafelé is elsülhetnek. A szűrők általában arra szolgálnak, hogy a felhasználó előtt leszűkítsék a találatokat. Nézzük a fenti példát.
Tegyük fel, hogy a felhasználó kerti ásókat keres, és a szűrő a földműveléshez használt szerszámokat teszi elé. Ez jó lehet, mivel egyszerre látja az ásókat, és más eszközöket, amire szüksége lehet.
Azonban, ha a szűrő csak a kerti szóra koncentrál, akkor a földművelést dobja be elé, így magokat, tápoldatokat, és rengeteg olyan témát, ami ebben a keresés pillanatában nem is érdekli. A legfontosabb, hogy a felhasználó megkapjon minden információt, ne csak adott szavakra lásson találatot.
8., Kinek írsz?
Kétféle tartalom létezik. Az egyik az olvasónak íródik, a másik a Google keresőmotoroknak. Pár évvel ezelőtt elfogadott volt, hogy a szöveget telepakolták linkekkel és kulcsszavakkal, ezt azonban az olvasó is hamar észreveszi. Az ilyen szövegek szájbarágósak, és ma már nem érnek el olyan jó eredményeket, mint anno. Most arra kell figyelni, hogy tartalmilag értékes bejegyzéseket tegyünk közzé a blogunkon.
9., Sok kéretlen tartalom
Másik tipikus tartalmi hiba, amikor az olvasó folyamatosan reklámokba ütközik. Nem tud egy árva bejegyzést sem elolvasni anélkül, hogy ne kellene három plusz ablakot bezárnia. Ezzel csak azt fogjuk elérni, hogy kilépjenek az oldalunkról. Ha mindenképpen akarunk reklámot alkalmazni, akkor tegyük ízlésesen, viszont az felhasználói élmény rontása nélkül.
10., Furcsa és idegen megoldások
Sokan azt hiszik, hogy újra fel tudják találni a spanyolviaszt. Annyira próbálnak eltérni az átlagostól vagy az elfogadottól, hogy eredetiség helyett a furcsa szóval írhatnánk le őket. Ezt sajnos az emberek nem szeretik. Gondoljunk csak arra, hogy évek óta ugyanabba a sarki boltba mennek le, mivel megszokták. Egy extrém, és minden téren eltérő weboldal elüldözi őket. Persze, jó, ha egyediek vagyunk, de ne vigyük túlzásba.
Ettől függetlenül érdemes folyamatosan tesztelni és új funkciókat is bevezetni. Ha Wordpress weboldalt készítettünk, akkor figyeljük a konkurenciát és ha elkezd valamilyen bővítményt használni, akkor azt mi is próbáljuk ki. Ha feltettük, akkor nézzük meg, hogyan reagálnak rá a látogatók.
Profi webdesign titka
Amikor a web design jut eszünkbe, akkor automatikusan csak a szépségre fókuszálunk. Színekre, betűtípusokra gondolunk, amik majd meghozzák a várva várt elérést. Azonban nem árt feltenni magunknak egy kérdést. Mitől lesz az egész profi?
A vizuális szépség mellett a tartalmi felépítés is fontos, hogy hasznos legyen a vásárlónak. Az átgondoltság segít abban, hogy elérjük a célközönséget, és hatékonyan vezeti az embereket a fizetés felé. Nem dughatjuk el a kosarat, inkább emeljük ki valahogy, hogy még akaratlanul is azt lássák.
Legyen egyszerű eljutni a nézelődéstől a vásárlásig, úgy, hogy végig felhasználóbarát a felület.
Segítsünk a vásárlónak rátalálni arra, amit valójában keres, miközben bizalmat ébresztünk benne. Jusson eszünkbe a mobilbarát nézet fejlesztése is, mivel egyre több látogató fog kicsi képernyőn keresztül elemezni minket. Összegezve: legyen szép, mobilbarát és keresőbarát.
Magyar weboldalak és a webdesign
Utolsó pontként vizsgáljuk meg, hogy hazánkban miként működnek a weboldalak.
Amikor mi nézelődünk a sablonok között, akkor az amerikai minta lebeg a szemünk előtt, sokszor megálmodjuk a legszebb minimalista kinézetet, aztán mégsem hoz eredményt. Azért van ez, mert magyar aggyal kell gondolkodnunk. Ha beírunk egy szót a keresőbe, akkor az első oldalon felugró találatok nem a szépségről híresek. A web design régies, nagyon egyszerű, sokszor még egy rendes logó sincs. Miért?
Mielőtt felújítottam volna a primepito.hu weboldalt, nem volt annyira meggyőző, mint most.
A válasz nagyon egyszerű. Egy minőségi, pláne egyedi tervezésű webdesign nem olcsó és hiába ölünk bele rengeteget pénzt, nem feltétlenül fog megtérülni.
Ráadásul a magyar közösséget nem feltétlenül zavarja a csúnyácska felület, ha a tartalom amivel találkozik megfelelő. Akkor miért igyekezzünk jobbat és szebbet csinálni?
Mert a profi weboldal nemcsak tartalmilag, hanem külsőben is többet kell, hogy nyújtson mint a versenytársai.
A látogatók szívesebben böngésznek egy szebb és felhasználóbarátabb weboldalon, aminek hosszútávom meglesz az eredménye.
A jó webdesign titka
Ha a szépség nem minden, akkor mire van szükségünk? Tartalomra.
Írjunk olyat, ami a mi célközönségünket érdekli. Segítsünk neki megoldást találni a problémájára. Élvezze a nálunk eltöltött perceket, és találja meg, amit keres. Ha kedve szerint tud olvasgatni, akkor azzal időt tölt el az oldalunkon, és a végén eljut a vásárlás gombig.
Lehet a weboldalunk csillogó, ha nincsen benne tényleges tartalom. Írjunk egyszerűen és célratörően, és tegyük láthatóvá a szolgáltatásokat, a munkánkat, amit eladni kívánunk. Minél többet kell a vásárlónak a kereséssel eltöltenie, annál nagyobb az esély rá, hogy másik oldalra megy.
A felhasználóbarát webes megjelenés mellett fontos a megfelelő tartalom is, de ne essünk túlzásba. A felesleges és céltalan tartalommal látogatókat is veszthetünk.
Átfutják a szemükkel a tartalmat, és ha folyton mellébeszélünk, akkor újfent más oldalakra eveznek. Engedjük, hogy saját maguk találják meg, amit keresnek úgy, hogy könnyen navigálhatóvá tesszük a honlapot.
A webdesign ötletek akkor alkalmazhatóak, ha van megfelelő mennyiségű tartalmunk. Ezt a szöveget kell rendesen megszerkeszteni, az online olvasó elvárásait figyelembe véve.
Az ízlés határán belül nyugodtan kísérletezhetünk, azonban sose felejtsük el a fentebb említett pontokat. És mi van akkor, ha nem jut eszedbe ütős kinézet? Keress jól működő sablonokat, és használd azokat. Egy rendszer, ami bizonyított, neked is segíteni fog.