Ahhoz, hogy minél több ember látogasson egy oldalra, több féle trükk is létezik, azonban a maradásért gyakran egy nagyon egyszerű szempont, a webdesign is felelős.

Sikeres webdesign alapjai és ötletek ügyfélbarát webes tervezéshez

Napjainkban elengedhetetlen fontossággal bír az interneten való jelenlét. Bátran kijelenthetjük, hogy akit nem lehet megtalálni a keresőben, az nem is létezik. A kis vállalatok is kénytelenek felköltözni a netre, ahol meg kell küzdeniük az elérésekért. Ahhoz, hogy minél több ember látogasson egy oldalra, több féle trükk is létezik, azonban a maradásért gyakran egy nagyon egyszerű szempont, a webdesign is felelős.

Mi az a webdesign?

Miért fontos a webdesign?

Az emberi szem általában keresi a szépet, de a logikusan felépített tartalmat is. Az apró betűk, vagy az egymáshoz tapadó végeláthatatlan sorok csak megijesztik a látogatót. Általában, amikor keresünk valamit, akkor azt azonnal meg akarjuk találni, nem szeretünk menüről menőre átnyálazni egy oldalt. Ha pár másodperc alatt nem kerül a szemünk elé, akkor továbbállunk.

A jó webdesign bizalmat kölcsönöz az olvasónak, segíti a navigálásban, és vonzóvá teszi számára a tartalmat.

Mitől lesz jó egy honlap kinézete?

  •  Tipográfia
  •  Térközök
  •  Színek
  •  Képek

Vizsgáljuk meg őket egyenként!

Webtipográfia

Nem mindegy, hogy egy lassan felépülő összhangot látunk, vagy az összevisszaságot. Ugyanilyen fontos a megfelelő méretek kiválasztása is, hogy ne fáradjon tőle a szem, hanem inkább olvastassa magát. A betűtípust az is befolyásolja, hogy milyen célközönségnek szánjuk a termékeinket, mivel a férfiak és a nők is más formákhoz vonzódnak.

Térközök

A betűk után a következő, amit egy olvasó lát, az a sorok között kihagyott helyek, bár ugyanez érvényes a bekezdésekre is. Igaz, hogy a vásárló nem direkt fog visszalépni, ha nem jó sorközöket használunk, viszont nem akarja majd elolvasni a bejegyzéseinket.

A titok a nagy helyek beütemezése, ami ösztönöz arra, hogy tovább olvassunk. 

Úgy is mondhatnánk, hogy a webdesign akkor jó, ha szellős.

Színek

Nem mindegy, hogy milyen színeket használunk a honlapon. Ezt a döntést rengeteg dolog befolyásolhatja. Újra meg kell említeni a célközönségünket, hiszen a férfiak szeretik a sötétebb árnyalatokat, a nők pedig a lágy színeket.

Nem mindegy az sem, hogy milyen terméket kínálunk eladásra, így egy kisbaba bolt alkalmazhatja a rózsaszínt és a kéket, miközben egy kertészet használhat zöldet.

Furcsa lenne, ha a kertészet lenne rózsaszín, a bababolt pedig csak zöldet használna. A komplementer, vagyis az egymást kiegészítő árnyalatok is jól teljesítenek, mivel összhangot teremtenek, és kellemes ránézni.

Képek

INGYENES, jogtiszta és jó minőségű képeket
szeretne a weboldalára?

Bővebben

Alapvető webdesign hibák, amiket kerülnünk kell

Most, hogy tudjuk, mitől lesz jó egy weboldalt, muszáj azt is megvizsgálni, hogy mit kell mindenképpen kerülnünk. Összegyűjtöttük a legfontosabb 10 pontot.

1., Unalmas idejemúlt kinézet

A vizuális hibák gyakori eleme a tömött, összefüggő szöveg. Internetes felületen az unalom egyenlő azzal, hogy az olvasó kilép a honlapunkról. A se eleje, se vége szövegek csak a helyet foglalják, a látogató már az előtt unná, hogy belekezdett volna. Sokan megszokták, hogy milyen lapon írni, azonban az internet teljesen működik.

Ehhez adódnak hozzá a mobilbarát megjelenítések, ahol még a rövidebb bekezdések is egész oldalasnak tűnhetnek. Bátran szórjuk az entereket a szövegben, használjunk jó sorközöket és térközöket. Nyugodtan legyen dőlt, vagy félkövér néhány mondat, és legyünk bőkezűek a kiemelésekkel.

Az írói stílus szintén ide tartozik, hagyjuk a fennköltséget a költőkre, fogalmazzunk tömören, érthetően és frappánsan.

2., sebesség

Ez a pont nemcsak a vizuális hibákhoz illik, azonban az olvasó igenis látja a hibát. Rákattint valamelyik menüre, vagy cikkre, és az lassan kezd tölteni. A mai emberek folyamatosan rohannak, nem lesz 5 másodpercük, hogy megvárják minden egyes klikk betöltését, ezért nagyon fontos figyelni a honlap sebességére.

3., érzelmek

4., Célcsoport

Fentebb már említettük, de muszáj visszatérni ide, mert ezen áll vagy bukik az üzletünk. Nincsen olyan, hogy valami mindenkinek tetszik.

Amikor a honlap tulajdonosok azt ecsetelik, hogy a célcsoportjuk 1 és 65+, akkor igazából nincsen célcsoportjuk.

Ezt hosszas kutatás előzi meg, tudni kell, hogy ki fog ellátogatni az oldalunkra, hány évesek, mi érdekli őket, van-e gyerekük. Biztosan mi sem akarnánk vadászkést eladni az ovis témákban olvasó anyukáknak.

5., Önreklám

Találkoztál már olyan oldallal, ahol az első klikk után hosszú és unalmas szöveget volt arról, hogy adott tulajdonos milyen nagyszerű versenyeket nyert meg, és milyen sikeres? Én igen, és egyáltalán nem ezt kerestük.

Az olvasó egy jól meghatározott céllal keresi fel weboldalunkat! Ha nem kap választ a kérdésére, akkor másik oldalon keres megoldást.

Persze, tarthatunk egy Rólunk fület, ahol a kíváncsiskodók megismerhetnek, mert ide úgyis csak az fog ellátogatni, akit tényleg érdekel.

6., Rossz keresők

Minden honlapon van egy nagyító, amibe szavakat vagy kifejezéseket lehet beleírni. Azonban, ha folyamatosan találat nélkül hagyjuk az olvasót, akkor másfelé fog nézni. Nem engedhetjük meg, hogy a kertészettel foglalkozó honlapon az ásó szóra ne ugorjon fel semmilyen találat.

Sajnos gyakori hiba az olyan találatok, amiknek semmi közük sincsen a kereséshez. Azt is kerüljük, hogy két bejegyzés között három reklám legyen, mivel ez zavaró és egyszerre idegesítő.

7. Hibás szűrők

A rossz kereső után a hibás szűrők alkalmazása is gondot okozhat. Ez kétélű fegyver, mivel segítő szándékkal készülnek, azonban visszafelé is elsülhetnek. A szűrők általában arra szolgálnak, hogy a felhasználó előtt leszűkítsék a találatokat. Nézzük a fenti példát.

Tegyük fel, hogy a felhasználó kerti ásókat keres, és a szűrő a földműveléshez használt szerszámokat teszi elé. Ez jó lehet, mivel egyszerre látja az ásókat, és más eszközöket, amire szüksége lehet.

Azonban, ha a szűrő csak a kerti szóra koncentrál, akkor a földművelést dobja be elé, így magokat, tápoldatokat, és rengeteg olyan témát, ami ebben a keresés pillanatában nem is érdekli. A legfontosabb, hogy a felhasználó megkapjon minden információt, ne csak adott szavakra lásson találatot.

8., Kinek írsz?

9., Sok kéretlen tartalom

Másik tipikus tartalmi hiba, amikor az olvasó folyamatosan reklámokba ütközik. Nem tud egy árva bejegyzést sem elolvasni anélkül, hogy ne kellene három plusz ablakot bezárnia. Ezzel csak azt fogjuk elérni, hogy kilépjenek az oldalunkról. Ha mindenképpen akarunk reklámot alkalmazni, akkor tegyük ízlésesen, viszont az felhasználói élmény rontása nélkül.

10., Furcsa és idegen megoldások

Profi webdesign titka

Amikor a web design jut eszünkbe, akkor automatikusan csak a szépségre fókuszálunk. Színekre, betűtípusokra gondolunk, amik majd meghozzák a várva várt elérést. Azonban nem árt feltenni magunknak egy kérdést. Mitől lesz az egész profi?

A vizuális szépség mellett a tartalmi felépítés is fontos, hogy hasznos legyen a vásárlónak. Az átgondoltság segít abban, hogy elérjük a célközönséget, és hatékonyan vezeti az embereket a fizetés felé. Nem dughatjuk el a kosarat, inkább emeljük ki valahogy, hogy még akaratlanul is azt lássák.

Legyen egyszerű eljutni a nézelődéstől a vásárlásig, úgy, hogy végig felhasználóbarát a felület.

Segítsünk a vásárlónak rátalálni arra, amit valójában keres, miközben bizalmat ébresztünk benne. Jusson eszünkbe a mobilbarát nézet fejlesztése is, mivel egyre több látogató fog kicsi képernyőn keresztül elemezni minket. Összegezve: legyen szép, mobilbarát és keresőbarát.

Magyar weboldalak és a webdesign

Utolsó pontként vizsgáljuk meg, hogy hazánkban miként működnek a weboldalak.

Amikor mi nézelődünk a sablonok között, akkor az amerikai minta lebeg a szemünk előtt, sokszor megálmodjuk a legszebb minimalista kinézetet, aztán mégsem hoz eredményt. Azért van ez, mert magyar aggyal kell gondolkodnunk. Ha beírunk egy szót a keresőbe, akkor az első oldalon felugró találatok nem a szépségről híresek. A web design régies, nagyon egyszerű, sokszor még egy rendes logó sincs. Miért?

Mielőtt felújítottam volna  a primepito.hu weboldalt, nem volt annyira meggyőző, mint most.

A látogatók szívesebben böngésznek egy szebb és felhasználóbarátabb weboldalon, aminek hosszútávom meglesz az eredménye. 

A jó webdesign titka

Ha a szépség nem minden, akkor mire van szükségünk? Tartalomra.

Írjunk olyat, ami a mi célközönségünket érdekli. Segítsünk neki megoldást találni a problémájára. Élvezze a nálunk eltöltött perceket, és találja meg, amit keres. Ha kedve szerint tud olvasgatni, akkor azzal időt tölt el az oldalunkon, és a végén eljut a vásárlás gombig.

Lehet a weboldalunk csillogó, ha nincsen benne tényleges tartalom. Írjunk egyszerűen és célratörően, és tegyük láthatóvá a szolgáltatásokat, a munkánkat, amit eladni kívánunk. Minél többet kell a vásárlónak a kereséssel eltöltenie, annál nagyobb az esély rá, hogy másik oldalra megy.

A felhasználóbarát webes megjelenés mellett fontos a megfelelő tartalom is, de ne essünk túlzásba. A felesleges és céltalan tartalommal látogatókat is veszthetünk.

Átfutják a szemükkel a tartalmat, és ha folyton mellébeszélünk, akkor újfent más oldalakra eveznek. Engedjük, hogy saját maguk találják meg, amit keresnek úgy, hogy könnyen navigálhatóvá tesszük a honlapot.

A webdesign ötletek akkor alkalmazhatóak, ha van megfelelő mennyiségű tartalmunk. Ezt a szöveget kell rendesen megszerkeszteni, az online olvasó elvárásait figyelembe véve.

Az ízlés határán belül nyugodtan kísérletezhetünk, azonban sose felejtsük el a fentebb említett pontokat. És mi van akkor, ha nem jut eszedbe ütős kinézet? Keress jól működő sablonokat, és használd azokat. Egy rendszer, ami bizonyított, neked is segíteni fog.